Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’Omino Rosso. Une cjase editore furlaniste in rive al Noncel

Sandri Olivetto

Cuant che si fevele di libris e progjets di culture cun Orazio Cantiello, fondadôr de cjase editore l’Omino Rosso, si reste stranîts, par la tante passion che al met tai siei progjets. La sô e je une piçule realtât, dal dut origjinâl, jenfri il panorame des cjasis editoris, ma tal stes timp e je leade al teritori tant di publicâ libris (uniche realtât di Pordenon citât) in furlan koinè ma ancje in varietâts specifichis da lis vâls de provincie. Ogni publicazion e ven presentade cuntun piçul aveniment-event che a smire soredut a dâ lustri ai autôrs cence però jessi un spot par vendi.
Cemût mai la idee di screâ une gnove cjase editore?
Cuant che o jeri piçul o volevi deventâ avocat, ma cressint mi soi inacuart di vê une cussience…
Il merit al è stât dai libris che o ai let e chi, intai agns, o ai imparât a vê a cjâr. O crôt di jessi un predestinât…
Di dulà vegnie le idee dal non Omino Rosso?
Cualchi an indaûr o cirivi un non che al podès meti in struc la mê personalitât: chei che mi cognossin a san che o soi un “fint-sclagn” e che mi plasin cetant i pomodoros e lis cjariesis. E po o crôt ancjemò a Sant nicolau, l’Om Ros par ecelence.
Presentinus la cjase editore L’Omino Rosso (www.ominorosso.it)?
O fasìn biei libris, cualchi volte dibessôi cualchi volte in colaborazion cun ents, aziendis e associazions. O vin sîs golainis che a spaziin da la leteradure pai frutus (il nestri element di ponte…) a la art, da la sagjistiche al lis vuidis. Insome, un pôc di dut, ma simpri cui pîts par tiere. Progjets dimensionâts a la nestre realtât e al nestri teritori. In cheste otiche nus plâs indreçâso ancje ai plui grancj cun titui di interès sociâl che a àn tocjât temis come la diaspore, il degrât ambientâl o lis storiis mai contadis.
Cual isal il pont di fuarce de tô cjase editore?
Jessi origjnâi al coste tante fadie e bêçs, ma al da tantis sodisfazions. Intal grant panorame de editorie nazionâl e locâl, o cirìn di metisi in mostre cun propuestis coloradis e cetant legris che a coinvolzin cuasi simpri autôrs di cjase nestre.
Cuâi sono i titui che o vês publicât
in marilenghe?
I libris in marilenghe par cumò a son trê, ma dome un al è dut in lenghe. Il prin si intitule “Se o fos un grant”, un libri ilustrât par canais che al à vût un gran sucès di critiche e un biel riscuintri di vendite. Il secont al è “Vito d’Asio e la Val D’Arzin”, un libri fotografic cun tescj par furlan, talian e inglês, lât vendût in pôc timp e vuê in ristampe. Il tierç al è “Pavea un’estât, la luna tal codâr” in furlan asin cun cjadincis dal puest e cun traduzion par talian; chest ultin libri lu vin presentât intai dîs passâts cuntun spetacul di suns e peraulis pardabon di fuarte emozion.
Une vore di titui a son leâts a strent
cul teritori e a son adiriture scrits
in tipologjiis di furlan locâl. Parcè?
La grande part de nestre produzion e je leade al nestri teritori (Friûl-Vignesie Julie e zonis di confin cul Venit), e propit par chest, diviers libris a son cun tescj par furlan. In chest sens, po, o vin cjatât aministrazions comunâls che si son dimostradis un partner atent e disponibil a valorizâ la culture dal lûc.
Pal doman intendêso continuâ a publicâ libris in marilenghe?
Sigûr. Lis sfidis mi son simpri plasudis e chê dal publicâ par furlan (intune zone come chê di Pordenon citât) e je plui inmagant di altris. Dal pont di viste comerciâl o vin devant un public esigjent, che al sa preseâ la cualitât e che tal stes timp al snobe lis iniziativis editoriâls che no curin intai detâis il complicât e variegât mont leât a la lenghe da la nestre regjon.
Vêso progjets in cors di opare?
Par sielte aziendâl lis nestris novitâts a jessin dutis di Jugn in denant. Ven a stâi che si prepìn a la publicazion di cinc libris: doi par canais, doi par fruts e un sul sport. I titui a vegnaran presentâts a Pordenonelegge.it (19-21 di Setembar) e te setemanis daspò in diviers incuintris. I titui che la comission di Pordenonelegge nus scarte (… par cuissà cuâi motîfs), a saran distès in biele esposizion intal nestri spazi. Subit daspò al vignarà il moment da lis presentazions di Nadâl e cuissà che no sponti ancjemò alc par furlan…
I titui par furlan cemût sono stâts recepîts dai pordenonês?
I pordenonês, gjavadis lis zonis pedemontanis (cetant vivarosis) e lis fassis dal Tiliment, no capissin tant il furlan e par chest a fasin fadie a preseâ lis iniziativis in lenghe, ma chest nol è un probleme. O rispientìn i guscj di ducj e si indrecìn a chei che, al contrari, a cognossin e a vuelin svissinâsi a la marilenghe. Tes libreriis de citât, i libris par furlan a son stâts vendûts distès, dal sigûr in numar plui bas rispiet a Manià, Spilimberc e Sant Vît dal Tiliment ma plui di cualchi copie e je stade comprade ancje in rive al Noncel.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +