Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Di là dal clap

ARNALT BARACÊT

Nus va ben che la Regjon, Gurize e Triest a vedin rapuarts cu la Slovenie e lis citâs slovenis di confin. No nus va ben, invezit, che, di bielzà un toc di timp in ca, chescj rapuarts no ju vedi il Friûl intîr e lis sôs rapresentancis istituzionâls. No dome cu la Slovenie, ma ancje cu la Carintie. Cheste politiche estere, nobil pal Friûl, e va frontade di pet. La Glesie furlane di bielzà lu fâs cun chê slovene di Lubiane e cun che carintiane di Clanfurt : baste ricuardâ lis grandis celebrazions religjosis che ogni an si fasin sul Lussari e a Madone di Mont. Ogni tant si cjatin ancje associazions, impresis, sindacats dai lavoradôrs sedi dal Friûl, che de Slovenie e de Carintie. Cussì a fasin ancje i Comuns e lis rapresentancis des valadis dal Nadison, de valade de Tor, dal Cjanâl dal Fier e de Cjargne. Par ultin, nol va dismenteât – parcè no ? – la fuarte presince austriache ae sagre dal mangjâ e dal bevi di Friûl Doc.
Ma ce che al mancje e je une strategjie complessive di svilup permanent dai rapuarts cui nestris confinants dal vieri Patriarcjât di Aquilee. Pal avignî di cheste Europe di vuê. Il Friûl che nô o volìn, al à di jessi cussient de sô identitât storiche, linguistiche e culturâl, fondade su la autonomie e sul autoguvier. Chest Friûl, cheste nestre int, a àn di vê rapuarts direts cu lis istituzions e i popui che nus stan dulintor, par convivi insiemit al miôr, par cognossisi e rispietâsi simpri di plui, par valorizâ al massim lis nestris diviersitâts come ricjecis di gjoldi e no di combati. Cussì fasint a scomençarès a nassi pardabon e dal bas, cu la poie de int, la Euroregjon tra Friûl, Slovenie, Cravuazie e Venit, che e pues deventâ une fuarte e grande realtât te suaze de Union European.
Par chest, daspò de jentrade ancje de Slovenie te Union Europeane, o valutìn un grum ben la propueste de Universitât dal Friûl di meti adun une grande cunvigne internazionâl tra furlans, slovens e carintians vierte aes rapresentancis istituzionâls, religjosis, sociâls, culturâls e dal mont dal lavôr e des impresis. Che e varès di coventâ a meti in vore un fuart plan strategjic di pâs, di amicizie, di colaborazion tra i popui di cheste part di Europe.
Curtis e che si tocjin. Par dâ cuarp e prospetivis a chest dissen strategjic, sarano dacuardi di movisi cun decision e impegn lis istituzions dal intîr Friûl, a partî de Comunitât des Provinciis furlanis?

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +