Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Comunicazion sanitarie, lenghis minorizadis dismenteadis dai guviers

Marco Stolfo

Comunitâts cence tutele, in Grecie si vîf un clime simpri une vore penç

Il confinament al è finît e almancul in Europe il Covid-19 al somee che al ledi al mancul, ma il virus dai nazionalisims dominants al è simpri plui fuart. Cun di fat, la situazion de pandemie che e à segnât la prime part dal 2020 e à sburtât un pôc in dut il continent, in maniere plui o mancul esplicite, il cult gjeneralizât de nazion «una d’arme, di lingua, d’altare…». Tra bandieris dapardut, imnis nazionâi di cjantâ in ogni dontri e confins statâi di sierâ e po di domandâ di vierzi, ma cence tignî cont des dibisugnis specifichis des comunitâts dongje dal clap, chel ategjament al à segnât in chel istès la azion des istituzions e il spirt des opinions publichis e, dongje di chê dal infet, si à palesade cuntune fuarce particolâr la pôre de diversitât linguistiche e culturâl, calcolade ancjemò tant che un pericul o un fastidi.
◆ Al è ce che si à viodût in ducj chei câs là che guviers statâi e autoritâts locâls a àn dât fûr diretivis, racomandazions e indreçaments in cont des misuris sanitariis, aministrativis, economichis e sociâls cjapadis par fâi cuintri ae pandemie dome doprant lis lenghis dominantis, dismenteant cussì che in ducj i stâts a son citadins che la lôr lenghe e je diferente e che, propit intun moment di dificoltât, al covente di une bande fâsi capî di ducj e di chê altre mostrâ a clâr che lis istituzions no àn chê di fâ fîs e fiastris.
◆ Une posizion critiche in cont di cheste tindince e jere stade cjapade, ancjemò tal mês di Avrîl, de bande dal Consei de Europe e dal Alt Comissari pes Minorancis Nazionâls de OSCE (Organizazion pe Sigurece e pe Cooperazion in Europe). Juste in chê volte, ancje la ELEN – European Language Equality Network, o ben la Rêt Europeane pe Avualance Linguistiche, une organizazion indipendente che e ten dongje une schirie di associazions e altris entitâts che a son espression di minorancis e nazionalitâts – e à sometût aes istituzions europeanis e al Consei pai Dirits dal Om des Nazions Unidis la sô denunzie cuintri di chescj compuartaments.
Cun di plui, vie par chescj mês la ELEN e à tirât dongje une schirie di dâts e di informazions plui in detai che a tocjin lis diviersis discriminazions e omissions, cjapant dentri sedi lis comunicazions di servizi leadis ae prevenzion e al contrast de difusion dal gnûf coronavirus sedi l’insegnament a distance e i programs des televisions publichis cun finalitâts didatichis.
◆ Dal prin stampon dal rapuart che e à prontât al salte fûr che situazions di cheste fate a son stadis fintremai in chês realtâts là che lis lenghis minorizadis a son ricognossudis tant che couficiâls. Par chel, nol è di dâsi di maravee des discriminazions e des tensions griviis e penzis che a son stadis là che ancje in tiermins formâi i nivei di tutele a son plui bas o fintremai inesistents.
◆ Al è esemplâr il câs de Grecie, un dai stâts de Europe là che lis minorancis a stan piês. Lu veve ricuardât, juste doi agns indaûr, cu la sô partecipazion a chê edizion di “Vicino Lontano”, la ativiste de comunitât macedone, Eugenia Natsoulidou, marcant che pes popolazions turchis, macedonis, arumenis, rom, pomak e albanesis «nol è nissun ricognossiment formâl e i stes principis di avualance e no discriminazion a vegnin doprâts dispès par creâ repression e intolerance, de scuele ai tribunâi».
◆ Juste un mês indaûr e je stade la Aleance Libare Europeane (ALE-EFA), che e ten dongje la plui part dai partîts regjonaliscj e nazionalitaris dal continent, a pandi la sô preocupazion in cont dal clime che si vîf in chê part de Europe. Lu à fat cun riferiment specific ae situazion de minorance turche (sù par jù 150 mil di lôr in Tracie) e in particolâr dai esponents de lôr espression politiche, il partît Amicizie, Avualance e Pâs (DEB – Dostluk Esitlik Baris Partisi), che tacant de sô presidente Cigdem Asafoglu a son destinataris di une vere campagne di odi, sburtade ancje dai mieçs di comunicazion grêcs. La tension e je deventade ancjemò plui alte dopo che la gnove presidente de republiche, Aikaterini Sakellaropoulou, intant de sô visite in Tracie, no à volût incuintrâ i rapresentants de comunitât turcofone.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +