Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Plui lidric e mancul patatis

Adriano Del Fabro - diretôr dal bimestrâl "SoleVerde"
Lidric
Lidric

Ve chi cemût che al cambie l’ort furlan

Il compart orticul furlan al è stât fotografât dai tecnics dal Ersa cuntune rilevazion meticolose dal 2018 che si pues confrontâ cuntune compagne davuelte cui stes criteris tal 2011.
◆ Des 379 aziendis regjonâls che si dedichin ae orticulture, censidis tal 2011, si è passâts aes 410 di cumò, cuntun increment dal 8%. Cuasi dopli al è stât invezit il slargjâsi de lôr estension  (+14%) che e rive a 972 etars. Lis tipologjiis comerciâls di coltivazion evidenziadis de ricercje a sono stadis 119. Al è avonde ben rapresentât il setôr des coltivazions biologjichis, che al cjape dentri plui dal 17% des aziendis cuntune incressite grandonone (+96%), a pet de rilevazion di siet agns indaûr.
◆ Di marcâ ancje la variazion des areis protezudis cun rêts o sidreris, che a son passadis di 64 a 76 etars (+19%) ma a restin, tant che tal 2011, une part une vore limitade de estension totâl dai nestris orts (dome il 7% des areis destinadis aes ortaiis). La Ersa al stime che la produzion orticule vendibile de regjon e sedi in dut, al sporc, di 60 milions di euros e, cuntun cuantitatîf di 30 mil toneladis par an, e rivi adore a rispuindi dome al 18% dai consums di verdure dai furlans: dut câs al è just evidenziâ che cheste cuote di marcjât e cres une vore,  stant che tal 2011 la percentuâl e jere pôc plui dal 10%.
◆ Lis diferentis cualitâts di lidric, cun 210 etars, a rapresentin la ortaie plui coltivade in regjon, cuntune tindince di incressite fuarte (+150%) pes varietâts locâls: Rose di Gurize e Rose dal Lusinç, cuntun centenâr di aziendis che si ocupin de lôr produzion.
◆ Ancje la coltivazion dai sparcs (blancs, verts e colôr viole) e je in grande incressite (+50%) e, in dì di vuê, e ocupe 209 etars par une produzion vendibile di plui di 9 milions di euros al sporc.
◆ No va masse ben, invezit, la ande de coltivazion des patatis (tierce ortaie plui presinte tai orts furlans, cun 130 etars) parcè che la estension dedicade aes “cartufulis” si è ridusude dal 30%.
◆ Il cauliflôr al è la varietât plui coltade di verzis (93 etars), ancje se in chescj agns si è rivâts a riscuvierzi une coltivazion tradizionâl furlane, che e zove ancje ae salût, tant che il brocul di fuee.
◆ Chês che par talian si clamin “orticole da taglio” a ocupin, dutis insiemi, une estension di 23 etars. Lis cucurbitaciis (cocis, coçuts, cudumars, melons) a cuvierzin 91 etars di coltivazion cuntun aument des estensions coltadis a coce che al è rivât al 29%. A cressin ancje i liùms che a ocupin cirche 87 etars, intant che e reste stabile la coltivazion dai râfs (44 etars), ancje se e je la materie prime doprade par produsi la uniche Dop regjonâl tal setôr des pomis e des verduris: la broade, che e je tutelade za dal 2011.
◆ E ocupe 45 etars la coltivazion dal selino (+25% a pet dal 2011), pe plui part dedicâts ae coltivazion de varietâts di râf (85%), produzion carateristiche regjonâl.
◆ Stabile la produzion dai pevarons e in fuarte riduzion la melanzane (-50%). Si sbasse, ancje se di pôc, la coltivazion dal pomodoro (-7%) che e tocje 27 etars. Stabilis ancje lis estensions destinadis a cevole (18 etars), puar e ai. In contrazion, la coltivazion de spinaze (32 etars) e de latuie (13). ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +