Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

________________

............

La leç che e regole l’ûs de lenghe furlane e creve i ecuilibris
cu la minorance furlane che e finìs in serie B

✽✽ Cualsisedi robe che e puedi sucedi tal timp che al passarà tra il meti jù di chest scrit e la sô publicazion, nuie, nissun acjadiment, ancje se di rimarc, al podarà passâ la impuartance di ce che al è sucedût cu la sielte fate de zonte regjonâl e sostignude, in maniere passive e cence nissune dignitât, de maiorance di cumò, furlans leghiscj in cjâf (aprofondiment a pagj. 3, ndr).

Cu la decision di butâ jù ogni emendament mioratîf de leç che e regole l’ûs de lenghe furlane, cheste aministrazion e à mostrât la sô vere muse e i siei intindiments su la cuistion furlane.

✽✽ No si trate – cemût che cualchidun al à volût biel a pueste, e cun fraude, fâ crodi – di une cuistion di bêçs, di finanziaments regjonâi di assegnâ a cheste o a chê associazion. No si trate nancje di riorganizâ il setôr. Si voleve colpî invezit la essence stesse di un concet: il popul furlan al esist tant che entitât ben definide e e je la maiorance di cheste regjon.

✽✽ Une prove palese di cheste concezion e je intal acaniment che a àn vût cuintri dal nestri gjornâl, cjapât no par câs tant che simbul de pueste e dal scuintri in at. Il discognossiment intai fats, e no intes declarazions di façade che a circolavin intai coridôrs dal palaç, di ce che e rapresenti cheste testade, chel non – “La Patrie dal Friûl” – che al riassum la storie coletive de nestre int, al à volût jessi un segnâl clâr di cemût che si vûl frontâ il rapuart tra Friûl e Regjon.

✽✽ E je une “declarazion di vuere” precise, une esposizion articolade di cemût che cheste istituzion e vûl tratâ il belançament tra lis dôs realtât che le componin. O ribatìn par jessi clârs: il Friûl e Triest. La volontât politiche di Fedriga e socis no à inciertecis: il Friûl intindût tant che entitât politiche teritoriâl, sociâl, storiche nol esist plui. La lenghe, che a ‘nt rapresente l’aspiet plui riveladôr, e à di tornâ a jessi un ogjet di conservâ tant che repert museâl, bon di esibî in cualchi festival dal folclôr. La sô storie e va tirade fûr dome in ocasion di une disfate, viôt la fin dal Patriarcjât di Aquilee che e fâs risaltâ la potence di Vignesie intal progjet dal assessorât ae culture. Pal rest, no bastie forsit la esaltazion de italianitât e de piçule patrie, pronte a imolâsi par un ben plui grant?

✽✽ Se cheste regjon, cuntun destin infeliç fin di cuant che e je nassude, e podeve jessi rapresentade apont di une belance, cheste ca si è rote in maniere progressive. Prime si è tarât il plat julian, vuê si gjave chel furlan, e cussì adiu ecuilibri. Il strument nol covente plui.

✽✽ I elements che a costituivin la struture si sostituissin cun altris tocs, il cuadri al ven semplificât: cheste e je une regjon taliane cuntune minorance ricognossude a ducj i efiets e cun ducj i beneficis, o ben chê slovene; po, e je cualchi isule gjermanofone ancje chê tutelade; e dopo une minorance – che in realtât e je maiorance – tant che chê furlane, che e finìs in serie B parcè no je plui calcolade come la comunitât slovene.

✽✽ No dome si cree une division pericolose tra furlans e slovens, soflant su contraposizions antighis, ma si scancele un dai pilastris de specialitât, ven a stâi propit la presince des minorancis linguistichis che a àn di gjoldi dai stes dirits di tutele.

✽✽ Ce fastidi cheste peraule – “tutele” – come se no fossin in stât di abadâ a nô, ma il nivel di sorevivence de lenghe al è metût tant a pericul che pal legjislatôr a coventin stuments particolârs.

No je dome une bataie culturâl chê che si è daûr a combati tra nô e il podê regjonâl: daûr e je une vision che e previôt l’acentrament economic e finanziari su lis rivis dal Adriatic, cuntun Friûl tiere di passaç e di servitûts, cence progjets di disvilup futûr, cuntune mont dispopolade, cuntun teritori divorât dal ciment e dal degrât ambientâl, cui nestris zovins costrets a emigrâ.

✽✽ A Triest, a Rome a vuelin dineâ, distruzi la idee che e puedi esisti la “Patrie dal Friûl”, no dome tant che gjornâl, ma tant che idee di un popul. A son pericolôs, malfidâts e fuarts.

Nô, però, plui di lôr. ❚

Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +