Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Aquilee latine: puart e… puarte pal Friûl

Sandri di Suald su la consulence di Maria Visentini*
Il puart di Aquilee intun dissen di Sandri Di Suald

Intai prins secui dal Imperi Roman, Aquilee e jere une des siet citâts plui impuartantis e, salacor, e veve passe 100.000 abitants.
LA VIVAROSITÂT_Une metropoli vivarose: imagjininsi la int dal puest che si moveve e businave insiemit cun chê che e vegnivin di fûr; marcjadants di dutis lis razis e di ducj i paîs cognossûts a rivavin par mâr su lis nâfs o par tiere de planure Padane e di di là des Alps (e che podeve capitâ che culì a muerissin e che a vegnissin sapulîts). Di dulintor, chei che a son a stâ in campagne a vegnin in citât a vendi i lôr prodots, magari un trop di pioris che us cjamine tra lis gjambis…
A aumentâ trafic e davoi il scjas dai cjars di len che a puartin breis, modons, claps, caratei, anforis… sul pedrât des stradis e chel dai nemâi che ju menin (ancje chei cun dôs çatis: i sclâfs). A chest rumôr si zontave il vosarili di chei che a vendin o che si cjapin da dî o che a publicizin un cualchi spetacul dal circ: une umanitât ferbinte da la periferie fin al forum, chel che in dì di vuê al sarès il centri storic, indulà che al è il cûr de citât e de vite politiche e la int si cjate par lâ a comprâ intes buteghis miôr, a discuti bevint alc, a berghelâ di comiziants e di comediants…
Nol jere sempliç vivi a Aquilee imperiâl, ma chest al è il presit che dutis lis grandis citâts a scugnin paiâ pal fat di jessi grandis.
LA FORTUNE DI VÊ IL MÂR DONGJE_La fortune di Aquilee e jere chê di vê il mâr dongje. No di jessi sul mâr: Grau al è il sô vêr puart di mâr. Ma di jessi a pocje distance e colegade al mâr midiant di un grant flum, il Nadison cu la Tor, che al permet aes nâfs di rivâ fin in citât e a cheste di no patî i discomuts di jessi sul mâr: sigurece cuintri lis burascjis, plui facile la difese, la campagne e i siei prodots sot man… Propit come Rome.
Ma lis ativitâts e restavin chês di une grande citât di mâr: e fâs la sô fortune sul puart e sul cumierç, ancje in ete preromane. La decjadince e scomençarà co si sierarà chê grande vie di comunicazion – pardabon une autostrade – che al è il so flum.
INDUSTRIIS_Sore dal cumierç, lis ativitâts a son chês “industriâls”: culì si cjate la plui grande fabriche di gusielis dal Imperi, e prodûs une vore di cops, lis feminis a filin e a tiessin cence polse e lis ativitâts artesanâls in gjenâr a son une vore vivarosis sedi par vie dal puart e des sôs necessitâts, sedi par vie dal grant trafic di int.
MÂR E CAMPAGNE_Un dai vantaçs al jere chel di vê la campagne dongje. Al vul dî podê rifurnîsi cun facilitât sedi di besteam che di prodots de tiere. Si coltave forment, i liùms, lis verduris, i ulîfs, i pomârs. Ma la culture plui svilupade e je, ancje in chê volte, chê de vît. Erodian nus conte che la campagne dulintor de citât e je dute tignude a vignâl e che i pampui a vegnin instreçâts ai pomârs in forme di zoiis, di mût che il lûc al samee simpri parât a fieste.
POSIZION “EUROPEANE”_La impuartance di Aquilee e dal so puart e divignive ancje de posizion strategjiche pal cumierç european de citât. Une buine rêt di stradis i permeteve di traficâ sedi cu la Italie sedi cu la Europe danubiane e balcaniche. I trafics no jerin nome economics ma ancje culturâi. Di Aquilee a fevelin cetancj autôrs classics, il mît di Aquilee al è inmò presint tes contis des Alps, sant Marc le sielzè sicu pont impuartant, colegament jenfri Orient e Ocident, pe sô evangjelizazion…

(*Test gjavât fûr e adatât dal libriposter nr.3 edit dal Consorzi Universitari dal Friûl)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +