Sardelis, moluscs, branzins. Pes puar e pes siôr. Di ogni cualitât e presit, ma simpri di mâr. I furlans a àn imparât a cognossilu e a puartâlu in taule, gjoldint il plasê di un savôr lontan de cuotidianitât. La cusine furlane, si sa, e je fate di contrascj e di armoniis: lis lidrîs ben plantadis par tiere, cuntun voli che al cjale al forest.
Propite tra i fornei si cjatin ricetis di ogni fate, elaboradis, a voltis miscliçadis, a voltis dal dut creis, che a judin vuê no dome a dâ ae cusine savôrs e bonodôrs che le rindin pardabon uniche, ma ancje a contâ dai timps che a passin.
Lontan di Grau, di Maran e di Lignan, par gjoldisi i plats plui tipics de cusine di pes la strade di cjapâ e je chê che e puarte a Selvis di Remanzâs, dulà che dai agns Cincuante e lavore la tratorie “Al Pessar”. Chi, de passion di Renato Miani, e nas une cusine consacrade al “aur” dal mâr e preseade in dut il Friûl.
Nol veve vincj agns cuant che, in place Sant Jacum a Udin, Renato Miani al scuvierzè che il bancut plui plen di int al jere chel dal pessâr. La Seconde Vuere mondiâl e jere finide di pôc e lis taulis de int no jerin sioris come chês di vuê. Il pes, plui de cjar, al jere une cjosse rare.
Ve alore che, prime in siele al tricicli po dopo cuntune Ape, Renato Miani al cjape la vie di Grau par cuistâ lis sardelis di vendi ator pal Friûl.
Al è dome il prin pas, che lu puartarà tai Agns Cincuante a vierzi cu la femine une ostarie cun cusine intun sotscjale di Remanzâs, dulà podê bevi un tai compagnât di un scartòs di calamârs par un gustâ ae svelte, o di sardis fritis pe mularie, prime di butâsi in Istât a nadâ te aghe dal flum.
Di chê volte no si è plui fermât, puartant in Friûl cetantis varietâts di pes di fâ cognossi a un public simpri plui grant.
La cusine no je mudade cul passâ dal timp. La int – e spieghe la fie di Renato Miani, Sandra –, de famee al professionist, e domande simpri pes cusinât in mût sclet, cence zontâ ingredients che a puartin vie il savôr origjinâl dal prodot, ancje pe cualitât plui particolâr e costose.
Tra i plats plui domandâts de clientele – îr come vuê – si à di vê indiment lis sopis, il rîs, il pes su la gridele, ma ancje il “boreto” graisan, chel brût preparât cuntune o plui cualitâts di pes.
No je facile la sô preparazion – e spieghe Sandra Miani – bisugne fâ bulî il pes cun aghe, vueli, asêt, ai, sâl grues e tant pevar. Po si zonte un tic di farine, pal tocj. In taule si mangje vulintîr cun polente blancje tenare.
No va dismenteade la sardele, pes paron dal nestri mâr, simpri plui dificil di cjatâ tai ristorants – e conte Sandra Miani – ma che e conserve simpri la anime e il savôr sempliç di une cusine sclete e sauride.
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
La tiere e la grepie / 2022: An internazionâl de pescje artesanâl e de acuiculture
Adriano Del Fabro – diretôr dal bimestrâl “SoleVerde”
Par une economie blu simpri plui sostignibile Lis Nazions Unidis a àn declarât il 2022 “An internazionâl de pescje artesanâl e de acuiculture” (Iyafa 2022), rimetint ae Fao il coordenament des ativitâts di sensibilizazion sul teme.◆ Il pes, i moluscs, i crustacis e lis alighis a son part ad implen des dietis, des ereditâts culturâls […] lei di plui +
Int di Cjargne / La sporte de spese a km zero a ‘La Polse’ di Chiara e Matteo
Marta Vezzi
Di cualchi dì al è stât screât un gnûf servizi intal spaç e ristorant di Chiara e Matteo “La Polse di Cougnes” a Zui, indulà che si pues cumò cjatâ e comprâ prodots locâi. “La idee e je nassude pal fat che za nô intal ristorant o doprìn avonde materiis primis dal teritori – e […] lei di plui +
Il numar in edicule / Jugn 2022
Dree Venier
Jugn 2022 – L’EDITORIÂL. La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul / (L)INT AUTONOMISTE. Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians / PAGJINE 2 – LA STORIE. Di Udin a Pesariis par promovi la mont e i prodots furlans / INT DI CJARGNE. Aziende Agricule Rovis Sabrina di Davài di […] lei di plui +
Austrie / La Universitât Popolâr che si indrece a dutis lis fassis di etât
Barbara Cinausero
Si Beate Gfrerer, 54 agns, che bielzà di 25 e je a cjâf de Volkshochschule (Universitât Popolâr) carinziane, e je stade nomenade “Carinziane de Zornade”. O soi stade par cinc agns in Carinzie e propit in cheste scuele o ai insegnât e o ’nt cognòs ben la organizazion. Juste in chel periodi si insaldave il […] lei di plui +