Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – Mancul cuantitât e plui cualitât: o vin di deventâ piçui esploradôrs!

............

Si à notât tai ultins agns un aument de domande di cualitât, massime intal setôr enogastronomic. Ce cirino lis personis?
La cressite de cualitât e nas di une cussience plui alte dal consumadôr. La culture enogastronomiche e je rivade a jentrâ in tancj stîi di vite e tes abitudins alimentârs che a jerin rivadis tal daspovuere. Mi riferìs ae corse ai prodots dal supermarcjât, pronts par jessi consumâts e espression di un superament de vecje culture contadine. Il boom economic al à puartât vie tradizions vecjis, creant feminis che no volevin e no savevin cusinâ. Lis campagnis di informazion sui prodots sans, e magari di cjase nestre, a àn puartât a un cambi di direzion, ancje par vie dai scandui sul lat e su lis «mozarelis cinesis». Vuê il consumadôr al cîr la cualitât e le pretint dai prodots locâi.
Cemût vegnial premiât il produtôr o la aziende che e investìs in cualitât?
Par sorevivi e je dure. I artesans dal gust dispès no rivin a puartâ i prodots fûr dal teritori comunâl e massime no disponin des risorsis economichis justis pe comunicazion. In cheste filiere di cognossince, gjornâi, radio, internet e TV a son fondamentâi par segnalâ lis veris ecelencis. Po dopo, il marcjât al è il judiç assolût e al premie simpri la cualitât che no simpri e rispuint ae cuantitât.
Tantis informazions nus rivin dai media: cemût cjatâ la cualitât?
Cheste je la domande plui pertinente e plui dificile. Jo o soi convint che ognidun di nô al à di deventâ un piçul esploradôr. Nol è un sisteme par selezionâ la comunicazion che e agjìs in buine fede. Se o imparìn a scuvierzi prime di dut il patrimoni de nestre regjon, o sarìn za a bon pont. E indenant cul turisim enogastronomic!
Cemût un editôr cirial la cualitât in chel che al publiche, evitant falsis atrazions?
L’ecuilibri precari tra etiche professionâl e introits publicitaris al cree no pocjis dificoltâts. Jo personalmentri o ai fate le sielte di rivolzimi al marcjât locâl che o cognòs e che o pues controlâ di persone e contâlu in maniere oneste. Dut chest, fasint un gjornalisim di frontiere che nol interesse i grancj editôrs. E je soredut passion, e dome daspò un business: dome il podê condividi un progjet cun ducj i colaboradôrs al permet la sorevivence, decretade simpri dal marcjât. Il gno gjornâl al ven fûr in edicule di siet agns in ca, a 2,50 euro. Il fat che a sedin siet agns che i letôrs a van indenant a comprâlu e che ogni an si zonti cualchidun, al è risultât di un bon lavôr. No otim, ma bon!
Mara Piccoli

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +