Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Daspò dai centris comerciâi, la sfide di Amazon. Gloti e tasê ancje chest colp?

............

Ancje cumierç, turisim e servizis cumò a clopin

Une volte un vecjo sindicalist, che cumò nol è plui, mi à dit: «Fantat, tal mont come che lu cognossevi jo, par dâi lavôr a cualchidun tu vevis di produsi alc. O dai cjamps, o des fabrichis, o dai laboratoris artesans alc al à di vignî fûr. Se no, ce si vendial? Se no, ce si mangjial?». Vuê cheste mentalitât e je sorpassade: e il Friûl, come la plui part dai sistemis economics dal Ocident inte ete de globalizazion, al à une economie une vore “terziarizade”. Une volte i servizis a jerin une part limitade, cumò a son il telâr de economie furlane. Soredut par ce che al tocje il numar di impresis e i puescj di vore. Se o pensìn che vuê la agriculture e da lavôr al 3,3 par cent dai furlans e la industrie al 29,4, o podarìn inacuarzisi che plui di 2 furlans su 3 a son dipendents dal setôr dai servizis. Si fevele di 340 mil personis ocupadis in chest cantin. E cuant che il terziari al mole, dute la nestre economie e clope.
I ultins dâts dal cumierç e de fiducie dai operadôrs dal terziari a son pardabon preocupants, ancje parcè che i servizis si stan simpri di plui globalizant. Dal rest, dopo che tai agns ‘90 tantis industriis furlanis a àn delocalizât o a son passadis in mans forestis, cumò e je rivade une altre gnove. Il fat che Amazon al vedi viert un centri di distribuzion logjistiche in Friûl, ancje se a cualchidun i somee robe di nuie, al è une vore significatîf in merit al pericul di “delocalizâ” ancje la part dai servizis, e ancje se la situazion dai volums di afârs si è stabilizade, dopo agns di crisi, l’aiar che al tire al è clâr a ducj.
Se tai agns ‘90 e prins doi mil il colp al cumierç al è vignût dai centris comerciâi (al è ben visâsi che o sin la prime regjon di Italie pes areis di vendite de grande distribuzion in rapuart al numar dai citadins), cumò al è il business online a tirâ un sdrondenon. Par chest, la fiducie dai operadôrs dal setôr terziari e sta lant di rive jù di 9 mês e no somee mostrâ grandis pussibilitâts di miorament. Burocrazie, tassis, concorence di ogni bande, e un cuadri politic che nol jude: a son chescj i fatôrs che a preocupin di plui – daûr di un scrutini dal Osservatori Confcommercio Friûl-Vignesie Julie -, ma al è soredut no viodi une riprese vere e proprie che al fâs tremâ lis impresis dal cumierç e dai servizis. Che di fat a son simpri di mancul: in regjon si stime che ae fin dal an a saran nassudis 5.708 impresis gnovis (4.321 tal terziari, 1.387 in chei altris setôrs des ativitâts economichis), ma 6.269 a saran stadis sieradis (3.975 tal terziari, 2.294 in chei altris setôrs), cun 561 impresis in mancul: e no saran pocjis!
Dut câs, cumierç, turisim e servizis tai ultins 10 agns a àn tignût stabil il numar des impresis ativis intant che industrie e agriculture a pierdevin il 20 par cent di unitâts produtivis, ma cumò ancje lôr a clopin, e la prevision no salve nissune des provinciis. La domande interne e je colade une vore, e ancje se in cualchi contest la fiducie e je plui alte (par esempli tal setôr turistic), a son situazions che si presentin pardabon une vore preocupantis come chê dai piçui esercents: lis impresis cuntun numar di dipendents sot dai 9 a pain cjâr il nivel bas dai consums.
Problemis a son ancje sui presits dai furnidôrs: lis impresis dal terziari a crodin che la situazion e sedi lade in piês, ven a stâi che la materie prime e costi une vore di plui. E, pe prime volte dopo doi agns, si segnale ancje che si è fermade la dinamiche positive che e veve finalmentri scomençât a scurtâ i timps di paiament, che cumò a tornin a slungjâsi.
Altre situazion di vuardie e je chê dal credit, parcè che il rapuart cu lis bancjis al sta deventant simpri plui critic. A son caladis lis impresis che a àn domandât un prestit o la rinegoziazion dai interès tai prins trê mês dal 2019: il 29 par cent cuintri dal 29,5 par cent. E pues someâ une flession piçule, ma e je calade ancje la cuote di impresis che cuant che a àn domandât bêçs si son sintudis a dî di “sì”: il 69,2 par cent cuintri dal 70,5 par cent. E dome il 48,7 par cent al à vude la cifre che al à domandade: il 20,5 par cent invezit al à podût vê dome une part di ce che i coventave. Il 12,8 par cent des impresis si è viodût refudât il prestit e al 18 par cent a àn ancjemò di dâi une rispueste. La “strente creditizie” cuindi no je un sium, ma une realtât che e glot tantis des sperancis de int che e à voie di lavorâ e di produsi.
Ancje parcè che a son simpri di plui chei che a comprin su internet invezit che tes buteghis: il 76,2 par cent al à internet e 319 impresis in regjon aromai a vendin dome online. Ma l’e-commerce nol à regulis e par chest al jentre in conflit cul cumierç tradizionâl. In particolâr, il plui grant distributôr mondiâl online, Amazon, al gjolt di facilitazions che chei altris no àn su fiscalitât e passaçs burocratics. Par chest, l’insediament in Friûl dal colòs american nol è une buine gnove.
Cemût fasaraial il compart a sorevivi a cheste gnove sfide? La sperance e ven soredut dal turisim dulà che la curve des rivadis e des presincis e je stade positive tai ultins agns. Ma par chei altris? La rispueste che e ven dai analiscj e je simpri chê: bisugne pontâ su la inovazion e meti adun lis fuarcis par jessi simpri plui dongje dal client. Nol è dit che al basti, ma chescj elements a son dal sigûr necessaris a frontâ l’avignî cuntun sproc plui seren. Se po i furlans a imparassin a jessi mancul “talians” in fat di burocrazie, si riclamaressin ancje plui invistiments che a vegnin di inaltrò su la economie reâl. E forsit, i nûi de inciertece a fasaressin mancul pôre. ❚
Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +