Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – Biondis al assalt

............

A Palermo, a un ciert pont dai agns Otante, si cjatarin lis redazions dai gjornâi e dai telegjornâi infestadis di bielis biondis, dutis bramosis di sfondâ. Lis lengatis a inaugurarin la espression di «biondisim», par indicâ la schirie di puemis propensis a dut pûr di jentrâ tal mont dal gjornalisim. Il passaç par cualchidune di lôr al jere obleât zontraviers di un concors di bielece, prime di capî che la lôr vite e sarès stade par simpri segnade de mission di informâ e di comunicâ. L’impuartant al è comparî. Cui si freial des competencis, di vê un titul di studis: baste sbati i voi e si àn i risultâts.
In Friûl, o sin daûr a passâ il stes fenomen. A samein lontans i timps là che o viodevin su Telefriuli la bionde Giorgia Bortolossi e la more Marina Presello. Lôr sì che a vevin competence. A comentavin, a leievin, a scrivevin. E a savevin ancje condusi, fâ lis telecronachis in direte dal stadi Friûl, intervistâ cun domandis judiziosis. Tant al è vêr che a ’nd àn fate di strade. Giorgia e colabore cun Sky, Marina Presello e je passade cun Antenna3 e Telenordest. Un lôr valôr: a jerin multifunzion. Dacuardi Udinês e il sport, ma a podevin fevelâ di dut, de cronache al costum.
Cumò al tocje contentâsi di Alexis Sabot. Cui? Alexis Sabot. Vâl a dî: atrat ae Pamela Anderson, ma inzessât. E à scomençât tant che valete di Claudio Moretti, e à partecipât a Miss Italia e po… bot e sclop… gjiornaliste. Metude a conduzion te fasse orarie che e fo dal duet Bortolossi – Presello. Il so avignî? Cussì lu viôt e lu spieghe jê intun sît internet: «Une biele cariere in tv, un microfon in man, nuie leams sentimentâi. O soi abituade a distrigâme pluitost ben ancje di bessole, e o cîr di risolvimi i problemis tirantmi sù lis maniis».
L’ultin esempli di blond girl cun ambizions gjornalsitichis e je chê di Tne/Antenna3. Une cierte Mara, «Marissima» Silvestre. Une che e vûl fevelâ di Udinês. E alore e cîr di intervistâ il cjalçadôr Samir Handanovič, corint daûr e clamantlu Jorgensen. E che par jessi plui part dal teritori (jê e je di Gjenue) e berle al microfon, dute scalmanade: «Fuerce Udin». Su Youtube a van in grant lis sôs falopis. Robe trash, come une interviste cuntune cjariese in bocje, cun tant di cuc spudât in direte. E deventarà la «Sportissimo girl», a flanc di chel brâf condutôr che al è Massimo Campazzo. Domande: parcè chei di Tne/Antenna3 no i cjatino une part plui simil a chê di Edy Campagnoli? Par dîle ae Walter Cronkite (gjornalist american muart di pôc): «And that’s the way it is». Si che duncje, fantats, chest al è il troi.
OSCAR PUNTEL

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +