Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – AA.VV. Comunitas civitatis Aquileiae. Aquilee inte storie, Aquilee 2008

............

Chest al è un siôr libri, preseôs pe sô vieste grafiche e pal contignût. E ancje pe sielte di fâlu bilengâl: fin  a pagjine 195 al è par talian e lis seguitivis, fin ae 338, a son la traduzion furlane.
Su cuasi ogni pagjine une fotografie, une mape, une viodude aerie. Si podarès definî il libri une sume de storie di Aquilee, de etât preistoriche fin in dì di vuê.
In plui de introduzion dal sindic Alviano Scarel e di une tabele cu la sucession di ducj i vescui di Aquilee, a son sîs articui, ducj pençs e interessants.
Giulia Mian e Cristiano Tiussi a fevelin di Aquilee inte antighitât, no partint dal 181, an de fondazion, ma ben di prime, par vie che i prins reperts a van indaûr fin ae etât dal fier. I doi studiôs a cirin di dânus une idee ancje di ce maniere che a viveve chê int di tancj secui indaûr. E nus fevelin des stradis, de economie, des cjasis privadis, des termis, e v.i.
Renato Jacumin al interven cun doi articui: un su lis lidrîs e il disvilup dal Cristianisim e chel altri su la etât moderne.
Al è aromai acetât di ducj i storics che al è plui coret fevelâ, pai prins secui, di Cristianisims, al plurâl, pluitost che di un sôl Cristianisim. Chel di Aquilee e jere cence mancul une dai plui vierts e cosmopolîts. Ancje par vie che la citât stesse e jere cosmopolite: e veve colegaments regolârs cun Alessandrie di Egjit ogni pâr di setemanis. La storie di chei timps si pues leile in chê straordenarie testemoneance che a son i mosaics de basiliche. Mosaics che nissun al cognòs miôr di Jacumin, par vê dedicât agns e agns a chest studi. Il saç al cjape in esam ancje i rapuarts cun Grau, lis figuris dai martars, la ‘rusticitas’ aquileiese, il schisme dai trê Cjapitui.
Il secont saç di Jacumin al fevele de decjadence de citât, a scomençâ dal 1420, cuant che Vignesie e ocupà il Friûl: lis invasions, lis vueris, lis bonifichis taresianis, la ete napoleoniche, chê austriache, par rivâ fin al prin cricâ dal socialisim, cun personaçs tant che Tuntar, Tonet, Minut.
Gabriele Caiazza (che za al veve curât la vore Spazi del fare  – Obmocˇja tradicionalnih dejavnosti, I luoghi della produzione tra la bassa pianura friulana, il Carso e l’Istria slovena, Tierç di Aquilee 2006. Viôt La Patrie, numar di Mai dal 2009) si ocupe de Ete di Mieç. E al scomence cul fâ viodi in ce maniere che e je distuarte une vision di cheste ete tant che ete di decjadence complete. Par Aquilee, po, se no si pues dineâ la decjadence, causade dal abandon che e je stade lassade la citât dilunc dai secui.
Maurizio Puntin al fevele de toponomastiche dal Comun e des ipotesis fatis par cjatâ la origjin dal non di Aquilee. Ancjemò une volte si viôt tropis siencis che e va a tocjâ la toponomastiche!
L’ultin articul al à la ambizion di fevelâ dai nestris dîs. Ludovico Nevio Puntin, par tancj agns sindic di Aquilee, al sa ben di ce che al fevele, e il so intervent al à il mert di sei une vore obietîf e di no colâ inte cronache.
Mertorie, sicu che o vin dit, la vieste bilengâl de opare. Ma salacor un pocje di plui atenzion  no sarès lade mâl: a pagjine 138 si fevele dal pape Benedet XIV che a pagjine 288 al devente XV; si cjate scrit comerci (pagj. 226), ma ancje cumierç (pagj. 235); a mancje cualchi -s  dal plurâl; a pagj. 291 al tradutôr i scjampe une ‘ria dopo ria’, che al è furlan di Aquilee, no coinè; l’adietîf possessîf al svarie jenfri soi (pagj. 247) e siei (pagj. 292), e v.i.
Ma no cate chescj difiets, un siôr libri. Al ven di domandâsi se i Comuns, scjafoiâts di tais dal Stât, a varan ancjemò la pussibilitât (e voie) di metisi in vore par oparis di chest nivel.
Laurin Zuan Nardin

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +