Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

INCHIESTE: JEVE MILITÂR. Di un esercit di coscrits a un di volontaris professioniscj. Ma la tindince e je a tornâ indaûr

............

Formis di coscrizion obligatorie
a son implementadis
in 8 dai 28 Paîs de Union Europeane

Tai agns de vuere frede, il servizi militâr al jere obligatori pai oms in cuasi ducj i Paîs de Europe. Tacant cui agns ‘90, cul cambiament de situazion gjeopolitiche continentâl, la coscrizion obligatorie e je stade abolide in gran part dai Paîs de Union Europeane – par ultime la Gjermanie tal 2011 – intant che si passave di un esercit di coscrits a un di volontaris professioniscj.

Tai ultins agns, però, la tindince e je contrarie: la Svezie, che e veve scancelât la jeve tal 2010, le à ripristinade tal 2017, citant tant che resons l’ativisim militâr de Russie e il numar bas dai volontaris, e cheste volte clamant ancje lis frutis. Tal 2015, siet agns dopo vêle gjavade, la Lituanie e à reintrodusût la coscrizion obligatorie pai oms, in rispueste ae anession russe de Crimee dal an prime. E tal Lui di chest an, il guvier di Macron in France al à anunziât un program di servizi civîl-militâr di un mês pai frutats di 16 agns, che al tacarà tal 2019.

Ore presint, duncje, formis di coscrizion obligatorie a son implementadis in 8 dai 28 Paîs de UE: Austrie, Cipri, Danimarcje, Estonie, Finlande, Grecie, Lituanie e Svezie, come ancje in Norvegje e Svuizare, che a son fûr de Union Europeane. Chel culì sot al è un struc de situazion tai diviers Paîs.

Intun referendum tal 2013, i nestris confinants in Austrie a àn decidût, cuntune maiorance di cuasi il 60%, di mantignî une jeve obligatorie di 6 mês pai oms. In Austrie, Paîs neutrâl che nol fâs part de Nato, i coscrits a rapresentin cirche metât des fuarcis armadis, cul rest formât di soldâts professioniscj. Un tierç dai fantats austriacs al sielç però di prestâ servizis alternatîfs, che a puedin jessi il servizi civîl vêr e propri (9 mês) in struturis sanitariis, cjasis par anzians, Crôs rosse, Protezion civîl, associazionisim, o une varietât di servizis di volontariât (ecologjic, sociâl, cooperazion al svilup, educazion ae pâs) in Austrie, in Europe o (une vore popolâr) ator tal mont (10-12 mês).

In Svuizare, Paîs che al svante 500 agns di neutralitât e une popolazion convinte de necessitât de autodifese (il 73% al à votât par confermâ l’oblic di jeve intun referendum tal 2013), il servizi militâr al è obligatori pai oms e, par cumò, volontari pes feminis. Al cjape dentri un adestrament di base di 18 o 21 setemanis, plui cors anuâi di 3 setemanis par un totâl di 245 dîs di servizi; in alternative, il coscrit al pues servî par 300 dîs intune soluzion uniche. I obietôrs di cussience a prestin servizi civîl in varis setôrs, tal teritori svuizar, par 390 dîs. Une curiositât: cui che nol preste servizi militâr o civîl (cuasi il 20% dai coscrits), al scuen paiâ, fin ai 30 agns di etât, une “tasse di esenzion dal oblic” di trê ponts percentuâi in plui di Irpef, cun sconts se la persone e preste servizi te protezion civîl.

In Danimarcje – partner de Nato – il servizi militâr al è obligatori pai oms e volontari pes feminis; al à une durade di 4 mês, che a cressin fin a 12 in cierts servizis speciâi. In Norvegje la jeve e je di 12 mês e dal 2015 e je obligatorie ancje pes feminis (la Norvegje e je stade il prin Paîs Nato e il prin Paîs european a vê un oblic paritari). In pratiche, però, Danimarcje e Norvegje a àn esercits professionâi, cuntune necessitât di coscrits limitade (tal câs de Danimarcje, 4200 ad an, une piçule part di chei che a son clamâts ae visite di jeve) che e ven cuvierte cuasi dal dut di fantats e fantatis che si proponin in maniere volontarie. In pratiche, nissun al fâs il servizi militâr se nol à voie di fâlu. La situazion e je similâr in Estonie e Lituanie; ancje in Svezie une ferme efetive e rivuarde dome il 4% dai coscrits o coscritis.

In Finlande, un Paîs no inlineât cuntun lunc confin su la ex tindine di fier, la coscrizion e je obligatorie par ducj i oms parsore dai 18 agns, e volontarie pes feminis. Il servizi al à une durade di 165, 255 o 347 dîs; i obietôrs a prestin servizi civîl par 347 dîs. A diference dai vicins scandinâfs, l’80% dai fantats finlandês al fâs il militâr: une percentuâl tra lis plui altis dal mont. Une volte completât il servizi militâr, i coscrits a deventin riserviscj (il numar dai riserviscj finlandês al è il plui alt de Europe, dopo Russie e Turchie) e a puedin jessi clamâts a frecuentâ cors di inzornament.

La Grecie – Paîs che al fâs part de Nato – e à vût vie pai agns une ferme une vore lungje, fin a 36 mês, par vie dal stât di mobilitazion seguît ae ocupazion turche de part nord di Cipri tal 1974. Tai ultins agns, il Paîs al à cirût di movisi viers une riforme dal esercit in sens professionâl, ridusint tal 2009 il servizi militâr obligatori, limitât ai oms, a 9 mês pal esercit e 12 mês pe marine e aviazion; une scurtadure ulteriôr a 6 mês e je stade fermade par vie des dificoltâts economichis e dai coscj plui alts dal esercit professionâl. Te vicine isule di Cipri, simpri in consecuence de ocupazion turche, i oms a son clamâts a prestâ servizi militâr par 14 mês, continuant a jessi riclamâts tant che riserviscj diviersis voltis ad an.

I pilastris de Nato. I esponents principâi de aleance atlantiche in Europe – Gran Bretagne, Gjermanie e France – a son passâts di un biel toc a esercits professionâi: la Gran Bretagne, che no à mai vude une coscrizion obligatorie se no prime e dopo des dôs vueris mondiâls, ancjemò tal 1960; la France, il prin paîs a introdusi la coscrizion gjenerâl ai timps di Napoleon, tal 1996, e la Gjermanie tal 2011. In realtât, ancje la iniziative di Macron – un mês obligatori di servizi civîl o militâr par ducj i fruts di 16 agns, slargjabil su base volontarie par altris 3-12 mês – plui che resons di difese e somee vê l’obietîf di rinfuarcî il sens civic dai zovins francês e promovi la coesion sociâl. In plui, e fronte il probleme di ce fâ cui zovins jessûts dal sisteme scolastic che ancjemò no lavorin: dutis cuistions che a interessin di sigûr ancje il legjislatôr talian. ❚

Stefania Garlatti-Costa

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +