Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Tantis oportunitâts par dâi un futûr di svilup al Lât

............

«Salvât il lât, ce fasìno cun lui?». Se la prioritât e je chê di inviâ un procès che al permeti al Lât di Cjavaç di tornâ a vê la sô naturalece, di chê altre bande al è clâr che chê Valade e varà di seguî une prospetive turistiche par sfrutâ ben lis cualitâts di chel teritori cence che si torni a tocjâ il so ambient. E je di fâ inmò un pocje di strade, dut câs a son tantis robis che te Val dal Lâc a van za in chê direzion. Sul Lât a son vuê operatîfs doi campings dulà che ogni an a rivin personis sedi de Italie come pûr de Austrie e de Gjermanie, e fintremai de Olande. Tancj ancje cu la biciclete, rivant de ciclovie Alpe Adria. A pocje distance dai campings su la rive Ovest, l’imprenditôr Polo di Ravasclêt al à cjapât in man l’albierc “Al Lago”, che al jere sierât di agns, e che cumò si sta ristruturant cun tant di zardin esterni su la rive dal bacin, e in curt al tornarà a jessi viert.

Se cheste e je la ricetivitât presinte, sul front sportîf o ricuardìn che di timp inte Val e je ative “Nautilago”, societât sportive che e pratiche la vele: dongje dal vê une scuele, e inmanee regatis te stagjon estive. Su la rive Ovest si cjate ancje la piste di rivade a tiere pal svol acrobatic: za di agns, la associazion “Volo Libero Friuli” e inmanee sul Lât di Cjavaç “Acromax”, gare internazionâl di svol acrobatic li che a partecipin pilotis di parecleve di dut il mont. Si son fats ancje i mondiâi di cheste dissipline, ma ogni an a rivin di lontan a partecipâ par vie che e je un tape di Cope dal mont ricognossude a nivel internazionâl.

Lis tantis personis che a frecuentin la Val dal Lâc tal periodi estîf a àn podût preseâ cui lôr voi lis maraveis in svol dai atletis che si butin de Mont di Sant Simeon, sore Bordan. Come che a àn podût scuvierzi altris lûcs naturâi pal Istât sul vicin torint Palâr a Dalès, e tancj che a vegnin pe preseade fieste des Cerniculis a Vasinis. In sumis, a son za tantis lis robis che si fasin tun teritori une vore preseât par vie che, viodudis lis infrastruturis che lu traviersin, al è ancjemò vert e sugjestîf.

Tai ultins agns, il Comun di Trasaghis al à inviât il progjet “Immergiti nel Lago”, par svilupâ chê part dal so teritori e par dâi une prospetive ricetive e turistiche. Il prin pas al è la realizazion di un gnûf cjamp di balon cun tribunis e locâi multiservizis che la Aministrazion e inviarà tai prossims mês par un invistiment di passe 700 mil euros. Ancje chê struture e larà a completâ i servizis su la spuinde Ovest. Su di chê altre spuinde e je la storiche discoteche “Al Lago”. In sumis, iniziativis e struturis no mancjin par dâi un futûr al Lât di Cjavaç, e une strade divierse rispiet al sfrutament indiscriminât des bielecis naturâls e dal paisaç, si pues simpri percori. ❚

Piero Cargnelutti

Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026

Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +

GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.

Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +