Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Bants 2018. Plui intervents cul contribût di Intesa San Paolo

............

FONDAZIONE FRIULI

A son 158 i progjets presentâts par partecipâ ai bants tematics 2018 inviâts de Fondazione Friuli che chest an e metarà a disposizion 1 milion e 900 mil euros in graciis dal contribût metût di Intesa San Paolo. La iniziative e je stade presentade ai 30 di Mai te sede de Fondazione Friuli in vie Manin a Udin. Chê inviade cun Intesa San Paolo e je pe fondazion une colaborazion vincente, viodût che si trate di une bancje dal teritori che e davuelç un rûl impuartant tal sostegn ae culture, ae art e ae economie: duncje, e à decidût di sostignî une progjetualitât inovative e funzionante, metintsi in scolte des dibisugnis de comunitât cun intervents plui smirâts e in linie cu lis sfidis dal futûr.

Intant dal incuintri, si à volût dâ cont propit di cheste strategjie condividude cui bants 2018 indreçâts a istruzion, welfare e restaur dai bens artistics: midiant di chescj, tantis associazions e ents che a operin a Udin e Pordenon a podaran tacâ a doprâ risorsis che, se no, no saressin disponibilis ancje par vie dai fonts publics che a son in câl.

«La oportunitât di lançâ i trê bants istituzionâi di Intesa Sanpaolo – al à dit il president de Fondazione Friuli Giuseppe Morandini – e à moltiplicât la pussibilitât di intervent, cjatant une rispueste pronte des associazions, che a àn presentât progjets inovatîfs di rêt a alt potenziâl in tiermins di impat sociâl, culturâl e economic, in stât di creâ efiets sul teritori dulà che al è previodût l’intervent».

La sale cunvignis di vie Manin e à ospitât la associazion di volontariât onlus Laluna di San Zuan di Cjasarse e la Fondazion Morpurgo-Hofmann onlus. Laluna e à presentât un progjet inte suaze dal bant welfare clamât “Lalunanuova 2.0”, che al previôt la realizazion di orts sociâi che a produsin prodots biologjics. L’obietîf al è chel di realizâ une cusine che e permeti la continuazion de filiere midiant de lavorazion dai prodots de tiere e de lôr distribuzion ae comunitât locâl: si implearan fin a dîs personis cun disabilitâts.

Dentri dal plan di ricualificazion di borc Praclûs, al jentre invezit il progjet de Asp La Quiete di Udin par doprâ la zone militâr e di recupar e risanament conservatîf dal imobil “ex alozament dal personâl religjôs”, che al ospitarà la gnove sede operative de Fondazion Morpurgo-Hofmann e il Centri di ricercje invecjament atîf (Cria).

Al tiermin dal incuintri, il diretôr regionâl di Intesa Sanpaolo Renzo Simonato al à donât al president Morandini la pergamene siglade dal re di Italie Emanuele III di Savoia ai 5 di Otubar dal 1924 cuant che si à inviade la costruzion dal ospedâl civîl di Udin, dulà che la casse di sparagn di Udin e veve contribuît a comprâ il teren e po e veve dât il so contribût. A son stâts donâts ancje la pene, il calamâr e la cjace doprade pe prime piere: «Cun chest – al à spiegât Renzo Simonato -, o vin volût marcâ il leam fuart che o vin simpri vût cul teritori, inte continuitât di une tradizion antighe che e met dongje il sens di responsabilitât sociâl cui valôrs leâts ae economie reâl. In merit a chest, o ricuardi che tal nestri plan di imprese 2018-2021 si previôt che Intesa Sanpaolo e deventi un pont di riferiment ancje in tiermins di responsabilitât sociâl e culturâl». ❚

Piero Cargnelutti

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +