Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Adunade A.N.A. 2010: forsit e torne in Patrie. A Pordenon

Alex Olivetto 

Biel zirant ator par Bassa, dilunc la adunade nazionâl dai alpins di chest an, jenfri i grups di provignince furlane si sintive murmuiâ une vôs:… la adunade nazionâl dal 2010 forsit e tornarà in Patrie, a Pordenon. Forsit parcè che la citât in rive al Noncel no je la uniche candidade ma se zuie cun Bergamo e Piacenza, ancje se cheste ultime e somee vêi rinunçât. Cumò la decision di cuale che e sarà la citât sielte e vignarà cjapade a Otubar.
Chel che però al è saltât subite al voli e je stade la sodisfazion de bande dai alpins furlans di podê, magari, tornâ a sfilâ e fâ fieste in Patrie daspò de ultime adunade di Udin. In Patrie apont!
I promotôrs pordenonês da la iniziative a àn pandût su ducj i media, un fuart spirit furlanist fuart di une plene poie che e rive ancje da lis sezions da la province di Udin e Gurize (…in plen spirit alpin-furlan).
Fevelant cun Umberto Scarabel, vice president de sezion di Pordenon, si percepìs un fuart entusiasim e une grande voie di metisi in opare savint di vê il supuart di dute la regjon.
Intune resint interviste televisive Lui al à ribadît che Pordenon al è in Friûl e che come furlans o saressis contents di podê vê la adunade in Patrie. Puedial dînus alc in merit?
Cuant che o vin propunût la nestre candidadure, a la riunion dai presidents regjonâi di sezion, o vin vût subite une rispueste entusiaste e une poie totâl, tant di dânus la fuarce di presentâ il progjet a livel di Nordest (dulà che si son pronunçadis a pro 24 sezions su 25) e nazionâl. Une manifestazion come la adunade e a dibisugne di un supuart logjistic impuartant e podê contâ su la soliditât di dutis lis sezions furlanis nus da fuarce (Il president de sezion di Cividât al à dite che “Pordenon le à domandade e le ospitarà ma che dal sigûr e sarà la adunade di dut il Friûl).
Tante int e à preseât il fat che plui voltis o vês rimarcjât la furlanitât di Pordenon. Vêso fat a pueste?
No! In realtât la robe nus è vignude dal dut naturâl e al fâs stramp che ancjemô cualchidun si fasi di maravee. La sezion A.N.A. di Pordenon e il teritori in gjenerâl a àn contribuît a la logjistiche ancje te passade adunade di Udin e te nestre sezion o sin ducj braurôs di jessi furlans e di colaborâ une vore di spes cu lis sezions di Udin.
In ce maniere?
Prime di dut cuant che al covente di operâ tal teritori come protezion civîl alpine (par emergjencis e par esercitazions…), ma ancje intes manifestazions sportivis nazionâls. E no stin a dismenteâ che lis provincis di Udin e Pordenon a àn contribuît cetant a jemplâ i reparts alpins dal nestri teritori.
Se la adunade dal 2010 e vignarà assegnade a Pordenon, e sarà une grande oportunitât par dut il Friûl e lis sezions furlanis a varan di colaborâ ad implen par potenziâ i servizis e la ospitalitât; ma savint bielzà che o vin la poie da lis sezions de Patrie o sin plui trancuii. Come che o vin scrit tal nestri strisson o sin “la plui biele famee”.

_________________________________________________
I numars dai comuns che a àn domandât di mudâ regjon dal Venit al Friûl-Vignesie Julie)
Daspò passe un an che o tignìn sot control la situazion dai comuns, che par motivazions storichis, culturâls e economichis a vuelin e che a àn domandât di mudâ regjon* (dal Venit al Friûl-Vignesie Julie), o fasìn un cuadri da la situazion cuntun scheme riassuntîf dai risultâts paîs par paîs:
COMUN – DATE REFERENDUM – ELETÔRS ISCRITS – VÔTS A PRO – SÌ IN % – QUORUM
Sant Micjêl dal Tiliment – 29/30.05.2005 – 10.892 – 4844 – 44,4% – No otignût
Cint Caomajôr – 26/27.03.2006 – 2994 – 1790 – 59,7% – Otignût
Gruâr – 26/27.03.2006 – 2642 – 1214 – 45,9% – No otignût
Pramaiôr – 26/27.03.2006 – 3756 – 1675 – 44,5% – No otignût
Tei – 26/27.03.2006 – 2097 – 911 – 43,4% – No otignût
Sapade – 09/10.08.2008 – 1199 – 860 – 71,7% – Otignût
Midune di Livence ** – – – – –
* in spiete di une date util par fâ la consultazion popolâr.
** (Art. 132, 2° come, da la Costituzion, e Titul III da la lêç 25 Mai 1970, n°352)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +