Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Libri vert pe Sanitât-3

............

Dotôr Beppino Colle, diretôr sanitari de Ass3, aial let il gnûf Libri vert su la sanitât regjonâl?
Sì, lis mês osservazions lis ai za mandadis al assessôr, doprant la vie istituzionâl, ancjemò un mês za fa.
E ce pensial?
Che e je dal sigûr une iniziative gnove, che e à dât la pussibilitât di tirâ dongje parês e judizis. L’impuartant al è cumò che su chest materiâl e sedi fate une opare di programazion, che e tegni cont de maiorance dai intervents.
E lui, cuâi rilêfs aial fat?
No ju volarès rindi publics. Apont, o ai vût miôr cjaminâ sul troi istituzionâl e inviâ a Kosi? il gno pont di viste, traviers i mieçs indicâts. Spietìn e viodìn ce che al burìs fûr.
Po ben, Colle: si sarà fat une sô idee sul stât di salût dal sisteme sanitari regjonâl?
Dal sigûr nol à la fiere. Mi pâr anzit che al deti buinis rispuestis aes esigjencis dai utents: al è ben furnît e al da la juste atenzion aes tecnologjiis avanzadis. Si à di cressi ancjemò, invezit, tai rapuarts inter personâi fra operadôrs e cui pazients.
Ven a stâi?
Tal nestri lavôr o varìn di recuperâ chê sensibilitât che nus distingueve tal passât, viers i malâts. Mi spieghi: infermîrs e miedis a jerin assistents, prin che dipendents. Cumò al somee che o setin plui dipendents che assistents. Dal ciert, chest al vâl a ducj i nivei. Al covente recuperâ l’aspiet uman, tal nestri lavôr. La tecnologjie e à sburtât cheste rivoluzion che paradossalmentri si metin tes mans de sience, lassant de bande il fatôr uman. La organizazion de sanitât e à di cirî l’ecuilibri just fra aziendalisim e umanizazion, ma cence restâ indaûr cu la tecnologjie. E sarà cheste le gnove sfide. Anzit: il gnûf teren di coltâ.
Lui al lavore pe Ass numar 3. Apont, le aziende socio sanitarie dal Friûl de Alte: realtât di mont, par di plui. Cuâl saraial il destin dai piçui ospedâi?
A varan di vê e di rispietâ «standards» minims. E su chescj si scuen jessi «di fier», par vie che e va sostignude prin di dut la sigurece dai pazients. A àn di funzionâ par fâ front aes necessitâts de utence e a àn di deventâ un riferiment ancje di un pont di viste sientific e tecnologjic. No si pues no tignî cont de lôr funzion. E la nestre Regjon no pues fâ di mancul di lôr, se ben organizâts.
Cemût viodial l’ûs des nestris lenghis te sanitât taliane?
Si sin dâts un grum da fâ. Cjapìn il furlan: il rapuart jenfri miedi e pazient al ven sburtât, al è plui clâr, plui comprensibil. Saial trops che mi fevelin par furlan cuant che a àn bisugne dal diretôr sanitari? E je propit une cuistion antropologjiche: in marilenghe a cjatin espression ancje i sintiments.
E par chês altris lenghis de nestre regjon?
O vin situazion autoctonis, là che o vin cirût di dâ rispuestis, traviers cors di formazion dai nestris operadôrs. Une volte che a cognossin la lenghe, cheste situazion e podarès rapresentâ un pont di fuarce soredut pe liberalizazion dai flus dai utents. Chest al vâl pal sclâf, plui che pal todesc. O pensi a la int che e jentre in Friûl de Europe a soreli jevât, plui che de Austrie.
Ma cussì a son rivâts ancje i lôr infermîrs. Un pôc tant che il vencul dal idraulic polac.
No lu ai viodût positivementri, il lôr inseriment, ancje se al è stât un pas obleât par vie de carence dai nestris. Al è un fat che la introduzion dai operadôrs extracomunitaris tai nestris ricoveris al à complicât propit i rapuarts umans cui nestris vielis. La comunicazion e je un pont centrâl te cure. Cemût che o ai dit prime: par furlan si esprimin ancje i sintiments.
OSCAR PUNTEL

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +