Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Avostanis 2017: l’Implosion. Riflesions e spetacui su pe desertificazion dai valôrs

............


E je scomençade la edizion numar 26 di Avostanis, la storiche rassegne culturâl che e cjape dentri musiche, teatri, art figurative, plastiche, danze, presentazion di libris, dialics cun esperts e cu la int, par tantis formis di condivision e di scambi tai cjamps dal sociâl. Un lunc festival che chest an al va dal Prin di Avost ai trê di Setembar, curât de Associazion Culturâl Colonos di Vilecjaze di Lestize, cu la direzion artistiche di Federico Rossi.
Il titul di cheste edizion al è “Implosion”. Une Vierte che e tache dal didentri, une scosse interne par une indagjin de contemporaneitât, ae lûs dai sconvolziments sociâi, economics, morâi, e inte fede di une vie di jessude, di miorament. Il titul nol pues no fâ pensâ aes vueris e ai atentâts, che a figurin come tons dal didentri de civiltât. Une implosion che e je cjamade ancje di un lusôr che al pues mostrâ lis pussibilis direzions par une vite miôr, condividude cun dutis lis culturis, tal rispiet des identitâts.
Dodis apontaments li tal Agriturisim Colonos a Vilecjaze di Lestize. Un lûc, sedi tal viert tal curtîl o intes salis internis, che ben si preste, e di simpri, al incuintri e al confront. Ospits artiscj furlans e no dome, par un festival abituât a slargjâsi al nazionâl e al internazionâl, dulà che art, sience, tecnologjie, antropologjie e diviersis altris dissiplinis, si discutin e si misclicin – in particolâr mût chest an -, cun variis performances su temis fondants. Concierts, provis viertis, events artistics in forme di gare, mosaics culturâls, laboratoris performatîfs, par un cantîr viert e simpri in atîf.
Scree martars al 1 di Avost aes 21 cu la famose cjantante Alice, intun recital dal titul Dut ‘l è nuie, cun Antonello D’Urso aes ghitaris e aes programazions. Un repertori in lenghe furlane, par oparis musicadis su tescj di poetis o gjavadis dal patrimoni des vilotis, dut incentrât sui temis di cheste edizion di Avostanis. A seguî, vinars ai 4 di Avost aes 21e vignarà inaugurade la esposizion Cartons animâts, direzût di Chris Gilmour, cun in mostre lis oparis dal laboratori realizât in colaborazion cul Dipartiment di salût mentâl di Udin, cun intervents di Donatella Nonino, Vania Gransinight e Angelo Bertani. Lunis ai 7 e Joibe ai 10, simpri aes 21, e larà in sene la leture, in dôs parts, dal romanç di Stefano Moratto Kebar Krossè. Un lavôr in lenghe furlane sperimentâl, che al conte di une citât sierade, cenglade di un desert indecifrabil e mortâl. Ai recite Massimo Somaglino, Marta Riservato e Elvio Scruzzi. Musichis di Vittorio Vella e Mirko Cisilino.
Tantis lis ativitâts in sene e in mostre, leadis dutis al teme condutôr de implosion. No rivant a nomenâlis dutis, o din un cuc aes plui curiosis, tant che il laboratori performatîf di lunis ai 21 di Avost aes 13.30, viert a dute la popolazion e dal titul “Il compuartament sociâl dai animâi videoludics/Conolos studies”. Ideât e diret di Mauro Ceolin, cul coordenament coreografic di Martina Tavano, il spetacul-laboratori al continue il lavôr scomençât l’an passât, dulà che cuatri balarins a impersonificavin personaçs dal imagjinari coletîf tant che Snoopy, Pikaciu, Michey Mouse. Cheste volte chestis figuris a son daûr a discuvierzi la riproduzion, la alimentazion, la societât.
Lis provis viertis di culture furlane a son martars ai 22 di Avost, aes 21. Un mosaic culturâl cun tantis figuris de culture e de storie furlane e cjants cul trio Vocinconsuete. Interessant ancje l’incuintri a vôs alte “La morfologjie dal vueit e la gramatiche da la rinassite”, riflessions di Angelo Floramo, Stiefin Morat e Giuliana Musso, cun musichis di Francesco, Nicola e Federica Tirelli.
Il programe al va indevant in Setembar e dutis lis informazions e si puedin cjatâ lant sul sît: www.colonos.it
✒ Alessio Screm
……………………………………………………………………….
Focus: il vueit e la rinassite
Martars ai 29 di Avost aes 21 inte sede dai Colonos, Angelo Floramo, Stiefin Morat e Giuliana Musso e saran insiemi par des riflesions di grande atualitât, tiradis dentri tal stramp titul: La morfologjie dal vueit e la gramatiche da la rinassite.
Intune epoche che il vueit al somee ch’al vedi la paronance, glotint e trasformant dut, si presente la necessitât di une riapropriazion di formis e di contignûts bogns di rivendicâ lis urgjencis dal esisti. Casermis, bibliotechis, placis, capanons di periferie e stazions a segnin topografiis incuietis ch’a somein simpri di plui come la proiezion di une societât al limit da la catastrofe, sogjete a metamorfosis no prevedibilis, dominade da l’irazionalitât o piês da l’indiference.
Cuintri da la presunzion dal “antropocene” che si fagocite di bessôl, si sint l’urgjence di une rifondazion che e sepi soflâ ancjemò il sofli dal contignût dentri da lis evoluzions da la forme. Dôs vôs impuartantis si incrosin fra di lôr, stimoladis di Angelo Floramo: Giuliana Musso e Stiefin Morat. No si trate di un dibatit ma di un spazi di libertât assolude dulà che ognidun al è bon di regalâ l’emozion dal pinsîr daûr dai impuls plui conaturâts al propri dî: parce che tirâ vie al vûl dî liberâ, e disvuedâ e pues jessi une oportunitât rare par jemplâ. (Gjavât dal sît: www.colonos.it)
✒ A. Sc.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +