Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. La pice di cariere

............

A dîs agns de muart di pre Antoni, o volìn ricuardâlu proponint vie par dut il 2017 tocs dal «De Senectute»: une riflession su l’ultime stagjon de vite. Al è un libri restât incomplet. Come ducj i siei scrits si lu lei intun flât e cuant che si rive insom al displâs che il discors si fermi a colp.

I superiôrs dal seminari i plui brâfs di scuele ju mandavin a Rome a studiâ! A pre Antoni no i mancjave ni inteligjence, ni passion pai studis, ni capacitâts didatichis. Un siumut lu veve fat di sigûr. Ma la sô pecje e jere la dissipline, la ubidience clopadice, la francjece tal dî ce che al pensave. E chest, in chê struture, nol zuiave a so favôr.

(pre Roman Michelot)

A jessi onest, un fregul di pice di fâ cariere le vevi. Mi varès plasût, par esempli, lâ a studiâ a Rome o indotorâmi in cualchi facoltât civîl. O deventavi mat pes bielis letaris, classichis e modernis, e pes lenghis, che mi varessin permetût di lâ a scandaiâ tes minieris di documents des abaziis de Slovenie e de Carintie, par capî di plui la grande ereditât di Aquilee e la sô impuartance tal inmaneâ cheste cussience sorenazionâl e cheste tolerance veramentri uniche. Stant che mi plâs l’insegnament, mi viodevi sentât suntune catedre a lei insieme cui zovins ce che Diu al à scrit e semenât tai nestris popui, tal cors dai secui, tal cûr de int. Mi sarès sintût come in glesie e o crôt che o sarès stât un mestri sevêr come serietât di studis ma liberâl tal impostâ lis cuistions e tal lâ indenant e ancje tai rapuarts cui students.

✽✽ Une scuele che ti insegne a fâti domandis, plui che a imparâ rispuestis scontadis. Une scuele che e bat stradis gnovis, ineditis, curiosis e golosis, impen di ripeti a pampagal vie lezions e resons vieris, che no tignivin plui il pont e che no stimolavin plui nissun. Cheste strade mi è stade sierade prime di viergile, parcè che no devi nissun afidament di ubidience e la scjarse condote e à dât il prin colp di pale par sapulî uficialmentri il tesaur di une discrete inteligjence che il Signôr si jere indegnât di dâmi.

✽✽ A proposit di inteligjence e di cjâf, une femine si è uso lagnade cun mê mari parcè che nô, te nestre puaretât, o fasevin ben a scuele e chei altris, a partî dai plui siôrs, a piconavin par imparâ a scrivi. Mê mari i à rispundût che no vint nuie ce lassânus in cjamps o cjasis o robis, e veve cirût di dânus almancul un bon cjâf, par podêsi rangjâ inte vite. Don Milani i varès rispuindût che Diu nol è tant carogne di fâ i siôrs ancje inteligjents e i puars ancje stupits. Come che o ài dit, a sierâmi la puarte de cariere no je stade dome la mê scjarse simpatie pe ubidience e la mê lengate che no podeve tasê, ma la salût, che mi à simpri fat cualchi scherç e mi à segnât a pene deventât predi cun segnâi che, impen di risolvisi, a levin simpri plui deteriorantsi e condizionantmi. In Cjargne al jere un predi mataran, simpri baldisan, che nol pierdeve però la sô voe di butâle in vacje.

✽✽ Un amì predi al è rivât une dì a contâi che, jù par Udin, a vevin fat vescul un de curie. “Tu vedarâs che, prin o dopo, a son bogns di fâti vescul ancje te”. E chel altri, tirant il flât a grops: “Mi fasaran vescul di Corfù, con le talpe in sù”. No pues, in cussience, escludi cheste pussibilitât, ma no ‘nd è di altris. Scugnint vivi a la zornade, come i ucei dal cîl e i zîs de campagne, no ài mai podût programâ nuie e nancje fâ progjets personâi o pastorâi, ma ogni dì o jeri content se o rivavi a fâ chel tic che mi permeteve di jessi content e di zovâur a lis mês piçulis comunitâts.

✽✽ Za il jessi rivât a corantedoi agns di messe al è un travuart che al va plui in là di ogni plui otimistiche prevision. In plui, che al è impuartant, a son stâts agns impegnâts, creatîfs, combatîfs, cence mai rassegnâmi o usâmi a la tristerie e a la banalitât, cirint ogni dì di fâ un passut indenant viers di chê perfezion e plenece che no rivarìn mai ma che o vin di smicjâ fintremai a l’ultime zornade. ❚

pre Antoni Beline

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +