Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La bataie par une gnove Regjon e i coments. Fontanini: «Un om di popul ancje se nobil»

............

Ai 7 di Dicembar, forsit te ultime ocasion publiche che si à vût di incuintrâlu, Marzi Strassolt al jere a manifestâ cun chei dai Comitâts pal referendum consultîf par dâi ae Regjon une organizazion cun dôs Provinciis, Friûl e Triest.
Su lis pagjinis dal setemanâl online di Identitât e inovazion, la socie che al à metût in pins, Strassolt al à motivât in plui ocasions il parcè di cheste sielte e, seont lui, di cheste necessitât.
In cheste ete al viodeve doi grancj impegns che i saressin tocjâts a un moviment autonomistic: «Il prin, garantî la tutele de autonomie speciâl concedude ae nestre regjon e a altris cuatri», une autonomie che e cor «pericui grâfs». Il secont, chel «di garantî plene autonomie ae comunitât furlane che e à di liberâsi dai condizionaments di chê risultive di snaturalizazion de sô identitât costituide de citât di Triest».
La bataie pes dôs provinciis autonomis dal Friûl e di Triest e jere «un element strategjic pe identitât e pal svilup de comunitât furlane». Te vision di Identitât e Inovazion, che Strassolt al jere il so president, «cinc cuistions di fonde a podaressin cjatâ soluzion se il centri di decision politic aministratîf al fos puartât in Friûl». Chestis cuistions a rivuardin «la lenghe, la Universitât dal Friûl, la politiche economiche, il svilup de mont e des minorancis linguistichis». Cantins che no son tai interès e tes atenzions di Triest, che al à simpri frenât esigjencis tant lontanis de sô culture e de sô economie.
Inte vision di Strassolt «la separazion dal Friûl di Triest e puartarès grandis oportunitâts par dutis dôs lis realtâts». No une operazion cuintri, ma a pro «di doi teritoris che a puedin cussì liberâ tantis energjiis, cence plui condizionaments l’un su chel altri».
Ae coerence ideâl di Strassolt i à rindût merit ancje la presidente de Regjon, Debora Serracchiani. «Ancje se no ai mai condividude la sô vision di une Regjon dividude in dôs Provinciis, o vuei ricognossi la coerence e la costance che al à vût tal puartâ indevant la sô bataie».
«Al è stât un om di popul ancje se al jere nobil», al à considerât il president de Provincie di Udin Pieri Fontanin. «Un om coerent – al à zontât – che al à simpri lotât pe incressite dal Friûl, par difindilu e par valorizâlu tai confronts di Triest». ❚ ✒A.L.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +