Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – SLOVENIE. I prins cent agns de AMZS

............

L’Aci sloven si clame Avto-moto zveza Slovenije (Amzs, Associazion auto-moto de Slovenie); la socie e je nassude juste cent agns indaûr, e dal 1992 e fâs part des organizazions internazionâls des automos (Fia) e des motos (Fim). In dì di vuê e à plui di 140 mil membris: une cifre no di pôc stant che la Slovenie e à in dut doi milions di abitants. Plui di un sloven su doi al à une machine privade: in dut i autoveicui a son un milion e 300 mil, di chescj pôc plui di un milion a son autos. Un biel salt indevant pe piçule ex republiche de federazion jugoslave, che subit dopo la indipendence, al inizi dal ’92, al veve su lis sôs stradis 607 mil autos.
MANCUL 22_  Tai prins trê mês di chest an il numar des machinis vendudis in Slovenie al è calât dal 22 par cent rispiet al stes periodi dal 2008, vâl a dî che il totâl des venditis al è stât di 14 mil 648. Stant ai dâts de Cjamare di cumierç centrâl, ducj i produtôrs di automobii a àn vût un câl, gjavant fûr dome la coreane Kia. Duncje ancje intal paîs nestri vicin si sint la crisi economiche che e sta tibiant dut il mont. In chest sens, un dât curiôs al rive dai pas di confin cu la Cravuazie: tal mês di Fevrâr stât a son stâts mancul passaçs di un paîs a chel altri pari al -10,3 par cent rispiet al Fevrâr dal 2008, dal sigûr un segnâl di crisi dai consums.
IL SÎT DE AMZS_ Il sît internet, par sloven e par inglês, al è www.amzs.si. Dentri si cjatin cetantis informazions une vore utilis pai autiscj, come par esempli in cuâi paîs europeans si vedi di tignî lis lûs impiadis vie pal dì biel che si mene la machine (par curiositât, in Gjermanie no ma in Slovenie sì: se no lis si àn, la multe e je di 40 euros). Ma si pues ancje scuvierzi trop che e coste la benzine vie pe Europe, cuâi documents che si à di vê simpri in automobil, trop che al ven a costâ domandâ socors ae Amzs dilunc de strade, fâ un paragon jenfri assicurazions par sielzi cuale che e je la miôr pe vuestre machine, cemût deventâ soci (la tessare par un an e coste 37,14 euros) e vie indevant.
Clâr che sul sît lis gnovis peadis al trafic e ai lavôrs tes stradis slovenis a son inzornadis moment par moment: par vê informazions si pues clamâ il numar di telefon 0802244.
1987_ La sede principâl de Amzs e je a Lubiane; par vê jutori se la machine si ferme dilunc de strade si à di clamâ il 1987. In medie, ogni mês a rivin ai uficis de socie uns 13 mil clamadis, che a deventin 21 mil vie pal Istât cu la cressite dal numar dai turiscj. L’an passât i adets al socors de Amzs a àn judât in dut 11 mil 200 di lôr che a lamentavin fastidis cu lis lôr veturis dilunc dal viaç.
Un servizi cetant util al è ancje chel che al permet di viodi lis distancis in chilometris jenfri 34 citâts slovenis: par esempli, di Cjaudistrie/Koper/Capodistria a Lubiane a son 109 km, ma par lâ fin a Maribor a ’ndi coventin 231.
AUTOSCUELE_ Za plui di cuarante agns indaûr la associazion e decidè di inmaneâ autoscuelis che cumò si cjatin a Lubiane, Maribor, Cjaudistrie e Idrija. Sul sît de Amzs si cjatin pont par pont oraris e presits, e i mots a son doi: šola s tradicijo («une scuele cun tradizion») e zelo prijazna avtošola («une autoscuele une vore plasevule»- no par nuie si fasin sconts ai students).
ALESSIO POTOCCO

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +