Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Par simpri Trio Pakai. Dopo Amato, ancje Gjenesio nus à lassâts. Ma il Trio al reste eterni | Il miôr de lôr discografie | Un ricuart

............

Al è stât il prin grup folk furlan a vê sunât, no dome par ogni cjanton dal Friûl, ma ancje in tancj paîs e citâts d’Italie, Europe, Afriche, Canadà, Americhe, metint ligrie tai Fogolârs furlans sparniçâts pal mont. Al è stât ancje il prin trio furlan a incidi un 45 zîrs, regjistrât tal 1972 a Radio Capodistrie pe cjase discografiche SAAR di Milan. Propit in chel an al è nassût ancje il non dal grup, che al meteve insiemi Amato Matiz ae armoniche, Gjenesio Puntel al liron e Paolo Morocutti ae ghitare. I prins doi di Cleulis e il tercet di Trep di Cjargne, a son deventâts adun il Trio Pakai. Plui indenant, intal 1976, si zontarà un altri amì ae vôs, Stefano Paletti, cjatât par câs intune sagre a Resie. Cussì e je tacade le aventure.
A son passâts 40 agns di chê volte, ma il mît dal Trio Pakai nol mole e nol molarà mai, ancje se Amato “Pakai”, il diu de armoniche, nus à lassâts 31 agns indaûr e Gjenesio, il diu dal liron, ai prins di Avost di chest an, ae biele etât di 92 agns, sunâts fin su l’ultin. La nomee dal grup e esist no dome tai ricuarts di cui che ju à scoltâts, cognossûts, balant lis lôr musichis, ridint e scherçant cun lôr, ma ancje di bande di cui che, passionât di folk e storie furlane – e no mancjin i zovins -, al cjate tal Trio une anime e un sintiment cence parie. Su internet, par esempli su Youtube, lis lôr musichis e vegnin scoltadis, scuvierzudis e sunadis di miârs di personis di ogni bande dal mont. Al è stât fintremai inmaneât un concors internazionâl in lôr onôr.
Inte lôr lungje storie, si contin centenârs di concierts, in sagris, fiestis e salis di ogni sorte, partecipazions a trasmissions televisivis, come pe Television Canadese, pe RAI, dulà che a àn fat la lôr aparizion intal prin cine in lenghe furlane dal titul Maria Zef. A ogni mût, la cove abituâl de domenie, cuant che no vevin impegns, e jere intal storic Bar Pakai di Cleulis. Propit li e je nassude la sureâl storie dal Fischiosaur, une des tantis: une sorte di mostro mieç dinosaur che al balinave sivilant des bandis di Timau. Une storiute par ridi che i àn crodût in tancj, une “pakaiade” che si è meretade fintremai la prime pagjine de Domenica del Corriere.
Primevere in cjargne, Sagre di paîs, Valzer di Pakai, Baronadis, Fantastico gaithal: si podarès lâ indenant a lunc cu lis lôr cjançons e baladis, che a son la plui sclete testemoneance dal spirt musicâl cjargnel di savôr popolâr. Ispirade dal sloven Slavko Avsenik, da la musiche clamade “Oberkrainer”, da la “Alpenmusik”, da la melodie taliane e dal snait dal mitic Peppino Principe (al è lui che i à regalât a Pakai la sô prime armoniche Excelsior), la vene musicâl dal Trio Pakai e je uniche, par vie di un ingredient preziôs: la furlanetât.
Di lôr NO nus reste dome la musiche, ma ancje tancj ricuarts: ridadis, baladis, discs, fotografiis. Dutis chestis robis e tantis notiziis, lis podês cjatâ inte Cjase Museu sul Mont Moscart dongje Paluce, curât de famee di Amato Matiz, e in tun libri preziôs, scrit di Celestino Vezzi dal titul Amato Matiz Pakai, un om e la sô armoniche, publicât dal Circul Culturâl Ricreatîf di Cleulis. Une storie, chê dal Trio, che e merete di vivi par simpri. Come che al dîs il sproc: «Îr, vuê e doman, par simpri Trio Pakai». ❚
✒ Alessio Screm

______________________________________
Il miôr de lôr discografie
Al è dificil scrivi une discografie complete dal Trio Pakai. Tacant dal 1972, a àn regjistrât cinc 45 zîrs, cuatri LP e ancje tantis musicassetis. Dispès chestis regjistrazions no vevin un titul precîs: o il non dal grup o chel des cjançons presintis. Stant che i lôr tocs a son stâts ducj riproponûts tai LP, si limitìn a nomenâ chescj. Il prin al è jessût pe cjase discografiche A.V.F. di Nimis, intal 1976 e si clame Allegro Friuli. Il secont, dal titul Anin,varìn fortune, al ven fûr tal 1977 pe stesse cjase. Il tierç, Baronadis, intal 1979, simpri regjistrât a Nimis. L’ultin, Gotis di ligrie, al ven fûr pe Promodisc di Tarcint intal 1982. Dute la lôr musiche e je stade metude su CD di bande de Promodisc inte antologjie Musiche e canti friulani, cuntune sezion di trê compact disc dedicade al Trio, dal titul Trio Pakai volume 1, 2 e 3. ❚ ✒ A.S.
______________________________________
Un ricuart
Par ricuardâ Gjenesio Puntel che a nus à lassâts di pôc, o ripuartìn une storie, gjavade fûr dal libri di Celestino Vezzi, contade al autôr de vive vôs di Gjenesio. E à par titul Gjenesio nol vûl lâ in LA. La presentìn cemût che e je stade scrite, inte variante di Cleulis.
(Gjenesio) No sai dulà ch’i èrin ma i sai che la musiche a ere in FA e jò inveze i fasevi un’âte note. Amato al si ere indacuart e cussì, intant ch’al sunave, al mi vosave daûr: «Va in LA! Va in LA!» E jò denti di me no capivi, i cjapavi il bas e mi spostavi simpri plui in là. Tun moment, a fuarce di lâ in là, no seo colât jù dal palco?!? Fermade la musiche a sec! Jò mi volti viers Amato e j vôsi sù: «Cjòmò! Tu sarâs content! Cumò sarai ben lât in là avonde!».
Un’âte volte a Raussêt al è sucedût un fat imò pieis. Jò i ài il vizi, par fâ un poucje di scene, di dâ ogni tant un tec al bas, lu fâs pirulâ e dopo lu torni a cjapâ al volo e i continui a sunâ. ❚✒ A.S.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +