Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Taramot dal centri Italie, il Friûl tra i prins | Cemût judâ

............

Biel che il Friûl al jere proietât ai 15 di Setembar, cuant che si varès memoreât la seconde grande scosse di cuarante agns za fa che, dopo chê disastrose dai 6 di Mai, e segnâ la sperance dai furlans ma ancje e fo fondamentâl par impastanâ une ricostruzion rigorose dal pont di viste de anti sismicitât, la Italie e cun jê i furlans ai 24 di Avost a an scugnût vaî altri 295 muarts cause l’Orcolat e viodi paîs ridots a un grum di rudinaçs.
Sul cricâ dal dì di chê zornade, a lis 3.36 di matine, su la crosere tra Umbrie, Lazi e Marche e je rivade une scosse di magnitudo 6 grâts de scjale Richter e trê paîs in particolâr, Amatrice e Accumoli in provincie di Rieti e Arquata del Tronto in provincie di Ascoli Piceno a son sdramassât jù.
Par il Friûl une gnove e fuarte prove emotive, par vie che al è come se 40 agns no fossin passât. E invezit a son passât par cont de capacitât di organizâ il socors te emergjence e tal coordenament di tantis fuarcis che a an di jessi mobilitadis bot e sclop e cun professionalitâts diferentis.
Si è viodût ancje in chê dì. La Protezion civîl di Rome e à “butât ju dal jet” chê dal Friûl a lis 4 di buinore, duncje nancje vincj minûts dopo che al jere sucedût il montafin in chescj paisuts sul Apenin, dulà che il plui grant al à su par ju 2.600 animis sparniçadis in 69 borgadis (Amatrice) e che si cjatin tra i 700 e i 100 metris di altece.
La rispueste de Protezion civîl regjonâl e je stade imediade: a lis 9 di buinore al jere bielzà in svol un elicotar cun dôs scuadris dal socors alpin compagnadis dai cjans par cirî la int tra lis maseriis e cu lis machinis a son partîts subit un trop di tecnics par preparâ il teren ai volontaris che, dal subit, si ere capît che a vevin di lâ là jù.
No jere nancje finide la buinore dai 25 di Avost, che te centrâl de Protezion civîl a Palme a jerin pronts in 70 volontaris, rivâts di 19 Comuns, e dut ce che al coventave par meti in pins une tendopoli cun 250 puescj completementri autonome, ven a stâi sedi di corint, di lûs, di aghe, par fâ di mangjâ e par dâ dut ce che al covente a chei che a jerin di sotetâ. Tant par dâ une idee, a misdì di chê zornade a jerin pronts sul plaçâl 12 bilics.
Rome e à destinât la fuarce dal Friûl tal puest plui martorât, Amatrice, il paîs che al à vût passe dusinte muarts dome lui. Te buinore dal 26 di Avost, i volontaris a jerin bielzà in vore subit fûr dal paîs par fâ su il cjamp Friûl, e a misdì di chê zornade i alpins a vevin ancje bielzà provade la cusine cu la pastesute par i tancj socoridôrs che a jerin in vore.
Metude in vore la tendopoli (la seconde jevade su, dopo chê des regjons Lazio e Marche), dulà che an cjatât tet la int ma ancje chei che a son alì par judâ, il Friûl si è cjapât la incarghe di altris doi intervents un grum impuartants: i rilêfs topografics par mieç di un elicotar e di tecnologjie moderne; il coordenament par la costruzion di un vât sul flum che al passe dongje Amatrice, par vie che lis scossis a an rindût inagjibil il puint che al coleghe il paîs cu la strade principâl che e puarte a L’Aquila e duncje i mieçs di socors no podevin nancje plui rivâ cence fâ un zîr cetant lunc par lis stradis di mont.
Par la tendopoli e i rilêfs topografics la Regjon e à metût subit 500mil euros e a chest cont e à zontât subit dopo altris 200mil euros che a jerin chei che a varessin vût di cuvierzi lis spesis par la grande esercitazion internazionâl di Protezion civîl (ancje cun Slovenie e Austrie) che si ere metude in lunari dai 15 ai 18 di Setembar, propit par memoreâ in forme costrutive la seconde grande scjassade di 40 agns za fa.
I rilêf topografics, che si fasin cuntune strumentazion che dome la Protezion civîl FV-J e à, a son impuartantons par cuant che si varà di tornâ a fâ su. Cun di fat, i risultâts a saran consegnâts al Dipartiment nazionâl e ai sindics. Di marcâ ancje il rûl dal Friûl tal risolvi il probleme dal puint inagjibil midiant un vât, tant che a son stâts i tecnics FV-J a coordenâ i lavôrs dal Gjeni militâr e di altris fuarcis; il materiâl in nancje 24 oris al è stât furnît di une dite furlane.
La presince dai volontaris: sul principi a jerin 120, e je cumò di une trentine di unitâts che si dal il turni ogni setemane. ❚
✒ Antonella Lanfrit
______________________________________
Cemût judâ
Par chel che al rivuarde il jutori dai citadins ai taremotâts, la Protezion civîl dal Friûl-Vignesie Julie e met a disposizion il so cont corint, alì dal Unicredit, intestât a Tesorarie regjonâl pe protezion civîl (Iban: IT47 W 02008 02230 000003120964). Al è di meti la causâl Sisma centro Italia-il Friuli Venezia Giulia non dimentica. I bêcs a saran doprâts «par fâ un o plui di un intervent di publiche utilitât», e sigure sul sô sît web la Protezion civîl F-VJ. Une altre iniziative inmaneade e je chê de Glesie: domenie ai 18 di Setembar, colete in dutis lis messis, par progjets che a cjalin all’avignî di chei paîs. La diocesi di Udin e zonte lis ocasion di racolte cu lis seradis dal spetacul Dì speranza. La prossime ai 24 di Setembar a Glemone. ❚
✒ A.L.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +