Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SIMPRI BOGNS. Lelo Cjanton, Friûl e di vuê e di doman, Pasian di Prât, 2007

............

“La quistion plui serie dal nestri doman ‘e sarà chê di mantignî une diferenzie tra i omps e i polez. Chest pinsîr nol po’ fâ ridi, cun dut che tante int a’ pensin che nancje cun dut il progrès ch’o vin o ch’o varin no si podarà dissipâ une diferenzie cussì grande. A’ son persuadûz di sêi une vore diferenz ancje dai dindiaz e des ocjs”.
La ironie di Lelo Cjanton (1922-2009) e je za dute in chest toc scrit pal Strolic dal 1965 e che al fâs di jentrade a cheste racuelte che la Filologjiche e à dât fûr tant che omaç al om (pai siei 80 agns… passâts) e al autôr.
Une sielte dai siei intervents plui di dut sul Strolic, ma ancje su altris sfueis furlans, a scomençâ dal 1949 fintremai al 2000.
Eddy Bortolussi che al à curât il volum (240 pagjinis) al à dividût il materiâl par argoments: La situazion (scrits scuasi ducj dal 1971); Mutivazions (1974): une riflession ogni mês, insiorade di un pinsîr poetic sul moment de stagjon; Pinsîrs su la lenghe (1976); Quistionutis (1972): ancje chestis une par ogni mês; Friûl di vuê e di doman (1970): une schirie di obiezions “cuintrifurlanis” che Lelo ur rispuint, pont par pont; Contis, buridis fûr massime intai agns 1949-1958, ma ancje plui resintis (la ultime e je dal 1997); Puisiis e lamps di vilotis (a scomençâ dal ’49 fin al 2000); Letaris (1961-1969); Paîs pe vite (1986-1993): di Andreis fin a Zui a son piturâts, in prose o in viers, 52 paîs (ancje frazions piçulis che nancje no si saveve il non) de Patrie (cun cualchi deviazion: Grau, Sant Canzian), intai lôr aspiets plui carateristics: il paissaç, la storie, il non dal pont di viste toponomastic, lis cjasis, lis glesiis e v. i.
Par finî, une poesie che e sclarìs il concet di Patrie par Lelo e la traduzion par furlan di une liriche di Ignazio Buttitta (poete sicilian) su la impuartance de lenghe pe vite di un popul.
E salte tai vôi la capacitât dal autôr di viodi, prime dal timp, la impuartance di argoments che a saressin vignûts in lûs dome agns plui tart: l’incuinament, l’ambient di protezi, la omologazion culturâl e, duncje, la pierdite dai valôrs de tradizion, chei che a davin la voie di vivi la vite cun intensitât. ❚
✒ Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +