Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FRIÛL EUROPE. “Brexit”, inglês isolazioniscj e scozês europeiscj

............

Une gnove conferme de mancjance – e de dibisugne – di une vere Union europeane. Chê de vitorie tal referendum dai 23 di Jugn (cul 51,8% cuintri dal 48,2% dai vôts) di chei a pro de jessude dal Ream Unît de UE no je une biele gnove, ni pe Europe ni par Londre, ma si pues calcolâle tant che une ocasion di clarece e une oportunitât par meti in vore un vêr cambiament.
Cun di fat, dal sucès dal isolazionisim britanic a trazion inglese al salte fûr un altri viaç che la Union europeane che o vin cumò e je masse intergovernative, masse economiciste e masse burocratiche e par chel e je masse scjarse – a ‘nd è masse pocje Europe – e propit par vie di chescj stes limits e ven percepide – e soredut e ven contade di un cierte retoriche nostalgjiche e nazionaliste – tant che «masse invadente».
Il paradòs al è che cheste situazion si à palesade cussì a fuart propit tal ream unît, che la sô posizion, prime dentri des Comunitâts europeanis e dal 1992 incà dentri de Union, e je simpri stade anfibie e ambigue e che e jere daûr a devantâlu ancjemò di plui propit su la fonde des gnovis concessions permetudis al guvier britanic cul acuardi fat tra Bruxelles e Londre pôcs mês indaûr.
Chel pat, metût adun cun chê di judâ il premier Cameron a indreçâ l’eletorât par che al vincès il “remain”, nol à jonzût chel risultât e anzit cumò, se la UE no si da une regolade, al devente un precedent, ancjemò plui pericolôs dal stes risultât dal referendum, a conferme che il “Brexit” nol è un probleme in se – cundut dal scjas che al è stât, tes borsis e tai media – ma dome pal “efiet domino”, stant che al mostre che te (dis)Union intergovernative di cumò si pues lâ dilunc a zuiâ di braç di fier e a fruçonâ sù dut.
Tes relazions tra il ream unît e la ue, che a vignaran definidis dentri di doi agns, no saran masse cambiaments. Magari cussì no, e sarà plui grivie la situazion dai citadins europeans imigrâts, ma cui che al pierdarà di plui e je la economie britaniche e cun chê i sudits de reine Lisebete, massime chei tancj di lôr che a àn votât a pro dal “leave”, lant daûr de demagogjie nazionaliste dal UKIP o tant che reazion cuintri des politichis antisociâls metudis in vore tai ultins agns daûr des indicazions de cussì clamade «Europe a vuide todescje», ma in realtât inviadis ancjemò de Thatcher e puartadis indenant dal “NewLabour”.
Il risultât dal referendum britanic plui che une sconfite pe Europe e pe prospetive di integrazion e di unitât e je une sconfite, a Londre e inaltrò, par chel europeisim istituzionâl, afarist e nazionalist, che tra l’atri dome doi agns indaûr al sbeleave i indipendentiscj scozês tant che «localiscj», in cuintriposizion cuntun presumût «cosmopolitisim» anglobritanic. E impen al è propit in Scozie che il “remain” al à cjapât, dapardut, lis percentuâls plui altis (plui dal 60%).
Intant che il Gales e soredut la Cornualie a son restâts cjapâts dentri dal isolazionisim inglês, il risultât scozês e chel de Irlande dal Nord (“remain” ator dal 55%) a deventin la ocasion par rilançâ il percors di autodeterminazion: di une bande viers di une Scozie indipendente; di chê altre in direzion de unificazion de Irlande; in ducj doi i câs inte suaze de Europe. ❚
Marco Stolfo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +