Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL NUMAR – Lenghe: un-doi al barbuç

............

Juste che o jerin daûr a sierâ il numar, a son rivadis dôs notiziis, une piês di chê altre, in cont de lenghe furlane.
La prime, chê di une gnove riduzion des risorsis economichis destinadis dal Stât pe leç 482/99 su la tutele des minorancis. In pratiche, il tai al è di metât dai contribûts: dai 5.617.000 euros dal an passât, cumò i bêçs a saran 2.274.000 euros. La part pal Friûl si ridusarà a un tierç: di 1.169.677 a 452.602 Euro.
In gjenerâl, di trate pardabon di un azerament de leç di tutele che si jere inviade cuntun stanziament di 10.600.000 euros intal 1999, cumò ridusûts a 1/5. Scjafoiament ae taliane vie, insome: par devant a peraulis si fasin bogns i dirits, par daûr si ju dinee no metint un carantan par atuâju.
Par dî la veretât però, la Italie e rive a dineâ i dirits ancje midiant des leçs: di fat, chê altre brute notizie e je che la Cort Costituzionâl e à fat bogns scuasit ducj (5 su 6) i rilêfs costituzionâi metûts dal passât guvier di çampe sul cont de gnove leç regjonâl di tutele des lenghis. Une sentence che no nus plâs ma che e merte analizade ben par vie che, se e à za dât mani par declarazions antifurlanis, e da ancje par acuisîts elements impuartants, par esempli li che e dîs che «la tutele des minorancis linguistichis e rapresente un principi fondamentâl dal ordenament costituzionâl (…); e rapresente il superament des concezions dal Stât nazionâl sierât dal Votcent» o che lis lenghis (che si ‘nt fevele te leç) a son «un element di identitât individuâl e coletive».
Insome, un «un-doi al barbuç»: di pachis di bande de storie il Friûl a ‘nd à cjapadis, o tornarìn a jevâsi ancje cheste volte. Che il Stât talian al fos centralist e nazionalist si saveve, che i politics furlans che nus tocjin a fossin pôc cunvints ancje (anzit, adiriture se la Consulte e ves fat bon cualchi gnûf dirit a vevin za chê di limitâlu!). Fin cumò o vevin vût doi, trê agns di respîr cun cualchi pas minût indevant. Ma al diseve pre Toni che nissune concuiste che e rive cence lotis e sacrificis no je une concuiste vere e che e dure: duncje, sù i vuantons di boxe, e in vuardie.
Dree Venier

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +