Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Europe, autonomie e partecipazion

............

Lis votazions par elei il Parlament european dai 6 e 7 di Jugn stât, e i resints atacs de bande di cierts ministris dal guvier Berlusconi ae regjons a statût speciâl, e aduncje aes sengulis realtâts di autoguvier presintis vuê in Italie, nus dan la dade par cualchi riflession sul cont  de dimension europeane e des autonomiis regjonâls.
Un teren li che lis autonomiis regjonâls a varan simpri plui di impegnâsi al è dal sigûr chel de «Dimension Europeane» come dimension vuê fondamentâl e naturâl, in contraposizions ae Europe des «grandis» patriis. Su chest cont, al baste pensâ ae impuartance davuelte des associazions sore regjonâls a nivel european, come la Alpe Adria, il Comitât di iniziative des Regjons dal arc alpin e inmò la Arge-Alp.
E je vere che i faliments seguitîfs des cunvignis europeanis, la intese contrastade e variementri valutade su la Europe verde, la situazion finanziarie pesante de Comunitât, lis previsions crudis e pessimistichis pandudis di bande di impuartants statiscj, a semein rindi debule no dome la atuâl costruzion europeane, ma inmò plui debul il tentatîf regjonalist che si sta impegnant par dâ un fondament plui sintût, parcè che plui dongje aes popolazions, a une vere unitât economiche e politiche de Europe.
Dut câs, al è ancjetant vêr che un progjet preliminâr dal tratât che al istituìs la Europe, fat bon come ultin at dal prin Parlament european elet a sufragji universâl diret, al ripropon in tiermins organics, pardabon sorenazionâi, cheste sfide storiche intun mont dulà che i centris di comant a son simpri plui lontans di nô, ma a influissin cun simpri maiôr pês su di nô.
LIS REGJONS FONDE DE EUROPE_  Tal cjapitul che al trate in maniere specifiche de «politiche regjonâl», si sosten che la Union «e esercite une competence concorint in materie di politiche regjonâl» e inmò che «la Union e sviluparà il cuadri european pes politichis di asset dal teritori e e metarà in vore programs speciâi pe promozion de cooperazion regjonâl transfrontaliere, elaborant programs integrâts propis, in colaborazion cu la popolazion interessade e cun siei rapresentants».
Vadì che al è di augurâsi che i membris direts de Europe in avignî a sedin lis stessis Regjons, ma soredut lis Regjons «storichis» come il Friûl, il Tirôl e la Catalugne. Un tant al impon, a plui lungje scjadence, une profonde trasformazion de struture e des dimensions atuâls dai Stât nazionâi storics, e la lôr ristruturazion in «Grandis Regjons». Cun dutis lis dificoltâts e lis complicazions, la Europe comunitarie e divente aromai la vere dimension dulà che si misurin e si confrontin lis politichis e lis economiis.
Naturalmentri, une Europe di cheste sorte e scugne jessi par fuarce plurilengâl e multiculturâl. Chescj concets a valin denant trat pal recupar e pe valorizazion des lenghis maris des minorancis «storichis» europeanis, ma ancje des lenghis e des culturis des minorancis europeanis «resintis», o sei chês dai imigrâts. Cheste tindince e je darest ineludibil. In chest sens, il nestri Friûl al pues jessi un laboratori dabon ideâl.
FÂSI PLUI DONGJE A STRASBURC_  Lis votazions europeanis dai 6 e 7 di Jugn stât, a àn metût a fûc inmò di plui cheste dimension, che nus tocje plui di dongje di ce che dispès o crodin. Al è un teme che al condizione dut e ducj. In chest sens e pues jessi dal sigûr interessant la propueste di vierzi un ufizi di pueste in sede europeane in stât di sigurâ aes nestris assembleis eletivis, e aes organizazions sociâls, lis informazions necessariis e puntuâls par podê cussì cjapâ part ad in plen al procès di integrazion de Europe. O vin di usâ la int a pensâ european, a cressi cuntune mentalitât che e sepi scjavalcjâ lis centis locâls, impegnantsi a cognossi il tant che si fâs sul cont des leçs e des disposizions aprovadis intes istituzions europeanis. Un impegn in chest sens al rapresente il supuest fondamentâl ancje par inviulâ une partecipazion di base maiôr par un progjet concret di Europe che al sedi, denant trat di rispiet, e po di incressite culturâl, economiche e sociâl.
Renzo Balzan

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +