Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Une filiere locâl pal pan: “Pan e farine dal Friûl di Mieç”

............

Un pat fra i Comuns par judâ i produtôrs di forment a stâ sul marcjât e i citadins a mangjâ pan plui bon, san e soredut furlan. Al è chest il messaç dal Progjet “Pan e farine dal Friûl di Mieç”, batiât intune serade une vore partecipade al Teatri Clabassi di Sedean dal climatolic Luca Mercalli, president de Societât Meteorologjiche Taliane e muse une vore cognossude pe sô partecipazion fisse al program di Fabio Fazio “Che tempo che fa”. Mercalli al à preseât une vore la iniziative dai Comuns di Basilian, Flaiban, Merêt e Sedean che, adun cul Forum pai bens comuns, a pontin a deventâ un vêr e propri “Distret di economie solidari”.
UN PAN PLUI ONEST_ L’obietîf al è puartâ intes cjasis un pan plui onest, che al crei economie sul teritori intal non de cualitât dal prodot e dal ambient. E larà par chest valorizade une filiere locâl, sostignibile e solidarie de farine di forment. Lis aziendis agriculis a produsaran varietâts specifichis e autoctonis, secont tecnichis agronomichis compatibilis cu la nature, cence trataments che a vedin impat su la salût des plantis e di cui che lis mangje; duncje i mulins presints sul teritori a masanaran il lôr forment, cence miscliçâlu cun chel di altris produtôrs; i fornârs a dopraran cheste farine par fâ pan che, midiant de individuazion des diviersis fasis e de trasparence intal so procès di produzion, al sarà pardabon furlan al 100 par cent. Anzit, chilometris zero.
PAT SIMPRI VIERT AES ADESIONS_ Il Pat al è stât sotscrit dai sindics ma ancje i agricultôrs e i centris di racuelte, i mulinârs e i pancôrs, e ancje i grups di citadins che a comprin in maniere solidarie si son impegnâts a dâ un sburt a cheste gnove maniere di intindi il rapuart jenfri teritori e economie. Il Pat al è stât lassât viert e ducj chei che no lu àn ancjemò fat a podaran simpri aderî.
Lu à capît ancje l’assessôr regjonâl ae agriculture Cristiano Shaurli che al à notât cemût che cheste iniziative si insuazi in maniere perfete inte filosofie di promozion de cualitât agricule che la Regjon e vûl promovi tal gnûf Plan di Disvilup Rurâl in armonie cui criteris europeans ❚ ✒ W.T.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +