Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lezions di autonomie, il belanç dai incuintris. Par fâi cuintri a un centralisim aromai a brene vierte

............

Il centralisim talian al è aromai cence brenis, e se la autonomie des Regjons talianis e riscje di inneâsi, chê dal Friûl e je za in muel. Par chest fâ cressi une gnove gjernazie di autonomiscj furlans, che e cjali il teritori cuntun voli preparât e concret, no pues jessi plui dome une ambizion, ma e devente une necessitât. E je cheste la idee di fonde vignude fûr des Lezions di autonomie che la associazion La Grame e il Laboratori nassût di 16 aministrazions comunâls a àn puartât indevant par dut il mês di Otubar.
La fuarce de formule screade l’an passât e je chê di tamesâ in tantis direzions il concet di autonomie intal so peâsi a dutis lis dimensions dal vivi sociâl dal popul furlan: de storie ae politiche, de economie ae Glesie, de culture ae societât. E ancje in chest secont cicli, la operazion e je rivade a dismovi riflessions che no sunin masse consolantis, ma che a coventin a tignî fer il nestri spazi identitari.
PRIN INCUINTRI
CAVALLO: «A COVENTIN IMPRESCJ GNÛFS DI GUVIER DAL TERITORI»
L’autonomist storic Giorgio Cavallo lu à dit clâr: il Friûl al à bisugne di imprescj gnûfs di guvier dal teritori e di une plui fuarte autonomie finanziarie par frontâ i gnûfs gredeis de globalizazion, ma cence un fuart pat sociâl che al ledi a rivendicâ une autonomie diferente, no si larà di nissune bande. In ce maniere il Friûl puedial pensâ di tornâ a contâ alc? Se si tratàs dome di nomenclature politiche, sedi a man çampe che a man drete il Friûl nol à mai vût tancj puescj inte stanzie dai botons: e invezit la specialitât no je mai stade cussì a risi. Par fâ capî che in cheste zone i centraliscj “no passaran”, al covente intivâsi par recuperâ la sovranitât sui bens primaris, aghe e energjie.

SECONT INCUINTRI

BRAÙRE IDENTITARIE LONTANONE
Lontane, lontanissime e je la situazion di braùre identitarie de Catalogne che William Cisilino, diretôr de ARLeF, al à presentât intune interessante comparazion cul Friûl. Che e mostre un paradòs: intant che i catalans a bramin la indipendence, no o riscjìn di jessi glotûts de Macroregjon che clamin “trivenite”.
TIERÇ INCUINTRI
INTE ECONOMIE, VALORIZÂ GJENUINITÂT E INOVAZION
Il rapuart cul Stât centrâl nol è dut câs l’unic probleme dal autonomisim che za di timp si è distacât dal cuarp storic dal Friûl e al è stât simpri plui dismenteât di Pordenon e di Gurize. Se un moviment identitari al varà di tornâ a nassi, al varà di tornâ a tirâ dongje chescj teritoris e la lôr int, dant al Friûl une prospetive gnove. Dificile di cjatâ, come che al à spiegât l’economist Flavio Pressacco inte sô relazion, che e à peât il sintiment di autonomie ae individuazion di un troi di disvilup economic: “al covente valorizâ la economie locâl no cirint di competi in tiermins cuantitatîfs cul forest, ma sburtant su la gjenuinitât de nestre agriculture buine e nete e su la vocazion inovative di tancj imprenditôrs furlans, zovins o no che a sedin”.
CUART INCUINTRI
LA GLESIE, UNE SPERANCE PAL AUTONOMISIM?
Une sperance dut câs e ven dal fat che la Glesie e je daûr a riscuvierzi chê vocazion autonomiste che inte sô storie e je stade fuarte e sclete, al pont che la Mozion dai Predis dal 1967 e fo rivoluzionarie pal Friûl come lis tesis de Sorbone lu forin pal ’68 francês. Bonsignôr Guido Genero, inte sô relazion aes Lezions di Autonomie, al à sclarît che la Diocesi e je pronte a clamâ dongje i Stâts Gjenerâi dai Furlans che a varessin di scomençâ a meti in pîts i resonaments che al covente fâ ducj insiemi par fâ cressi il Friûl di doman. Za 500 invîts a son pronts par inmaneâ chest gnûf percors di rialfabetizazion de nestre cussience identitarie e dal nestri sens di comunitât.
CUINT INCUINTRI
IL “THINK TANK” AUTONOMIST
E ancje il mont de culture e de politiche, des professions e de comunicazion al varès di dâsi dongje secont Federico Rossi, che al à sierât il cicli des lezions lant a stiçâ la necessitât di costituî une Farie des Ideis, un “think tank” permanent par rimodulâ la nestre concezion di autonomie daûr dai cambiaments simpri plui svelts de globalizazion.
BATAIIS SU SCUELE, CREDIT, ENERGJIE E AGHE
La prime bataie e je la competence su la scuele: e su chest si è za dât di fâ in maniere concrete il trop di sindics che al à costituît il Pat pe Autonomie. Ae fin di Novembar di fat il grup vuidât di Massimo Moretuzzo al à scomençât la sô ativitât publiche cuntune cunvigne par rivendicâ la competence primarie in materie di istruzion: e altris iniziativis a nassaran tai mês che a vignaran su temis tant che la riforme des bancjis di credit cooperatîf, che e riscje di svuedâ la ultime musine dulà che i furlans a tegnin i lôr bêçs cuntune minime sperance che a tornin a jessi invistîts sul teritori. E soredut su risorsis come energjie e aghe: par cheste ultime, la creazion di un ambit regjonâl che al meti dongje gjestion idriche e racuelte des scovacis e sarès un un vêr invît a gnocis par grancj grups multiservizis talians e forescj. Ma un funerâl par chel fregul di capacitât che ancjemò e reste di podê decidi a cjase nestre. ❚
Walter Tomada

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +