Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il menau di Çurçuvint: fâi cuintri ae crisi restant in Cjargne

............

Vivi in mont al è simpri plui dificil: no je retoriche, ma realtât, ma si pues ancje sielzi di restâ.
Simone Turco, 25 agns, di cuasi doi agns al fâs il menau. La sô e je une sielte coragjose: al jere sot paron e par colpe de crisi al è restât a pît cul lavôr. Dopo doi mês che al jere a cjase, lu veve cirût une dite par lâ a lavorâ lontan: al sarès tornât dongje dome 15 dîs ogni 3 mês di lavôr e al varès vût une buine paie. Ma Simone al veve za alc altri tal cjâf: deventâ un menau. Al à tirât dongje un pôcs di imprescj e planc planchin al à tacât a fâ i prins lavoruts.
IL LAVÔR_“Mi ocupi totalmentri dal bosc – al conte Simone – dal tai dal arbul ae vendite. O lavori ancje par altris ditis, magari fasint dome il tai dal legnam, o dome puartantlu fûr te strade. Vint esperience cul escavadôr cualchi dite mi clame. O lavori pai privâts e pes grandis ditis. O ai provât a proponimi tal gno Comun di Çurçuvint ma no ai vût bon esit.
Al comun i vevi fate une propueste che nissune imprese e pensarès di fâ: se o vês manutenzion di fâ di stradis, mûrs, murets, acuedots, slacs, oparis mistis, jo mi furnìs cun dut ce che al covente e o fâs i lavôrs e invezit dai bêçs mi paiais cul legnam. Mi è stât rispuindût che no si pues. O ai domandât se o podevi vê in gjestion un bosc: mi àn dit che no vuelin. Mi sei proponût di netâ la strade di mont ma il comun mi à rispuindût che si ocupe la protezion civîl; di netâ la nêf a clamade, ma mi àn dit che nol è pussibil. Ancje se in altris comuns si fâs. Nol è nuie meti in pîts une imprese: il dificil al è fâle cressi parcè che, magari cussì no, nissun ti da une man. A disin che ur van incuintre ai zovins: e je une maree di balis. O sotscrîf ce che ti dîs. Parcè che plui che a dâti, fale chei cuatri che ti cognossin, a son ducj pronts plui a gjavâti alc.”
UNE ZORNADE CHE NO FINÌS AES CINC _ “E po tancj sacrificis: no esistin sabidis o domeniis, ploie e soreli. Nol esist che un menau al puedi lâ a Lignan il mês di Avost. Ciert: sot paron o fasevi il gno e cuant che a jerin lis 5 o lis 6 o vevi finît, o cjolevi la machine e magari prime di rivâ a cjase mi fermavi cui amîs a bevi l’aperitîf. Cumò o finìs aes 5-6, o ven a cjase e o ai da preparâ la robe pal domans, telefonâ a chei che mi àn di dâ i bêçs, telefonâ a chei che mi àn di dâ robe, in pratiche proviodi a dut: al comence il secont timp de mê zornade lavorative.”
TIGNÎ DÛR_Ma Simone al cîr di tignî dûr, parcè che al è tacât ae sô tiere, ancje se a pene scomençât al pensave che al fos plui facil jentrâ tal zîr: “Fin che o rivi a pari no mi lamenti, dal moment che o larai a rimeti i pensarai sore. E che no mi si disin che i zovins no àn voie di fâ… Cumò o stoi tacant a ocupâmi ancje di lens di brusâ: dal bosc a cjase tô.”
La Cjargne, par Simone, e reste il teritori plui biel di Italie e il puest dulà podê inmò tentâ di vivi e, parcè no, di lavorâ. La uniche pecje e je la mancjance concrete di un poc, di un jutori pai zovins che come lui a cirin cun fadie e cun fuarce di volontât di no molâ. Ma puedial bastâ par lâ indevant?
Direzion mail: utilizzazioniboschive.st(chiosule)gmail.com
Cel. 34 05 03 47 93 ❚
Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +