Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La crisi dai ultins agns e à acentuât ancje chi di nô in Friûl problematichis e disparitât, par altri za esistentis, tra oms e feminis

............

La pierdite dai puescj di vore e à fat damp di plui a lis feminis. Lis paiis si son ribassadis ancjemò di plui rispiet a chês dai coleghis oms. L’ecuilibri, za precari, tra vite familiâr e lavôr al è deventât ancjemò plui fragjil. La precarietât intai rapuarts di lavôr e je a nivei record. Dut chest al à otignût ancje il risultât negatîf di un ritîr “spontani” di tantis feminis dal marcjât dal lavôr.
Tantis, masse feminis, viodudis lis paiis pardabon miserabilis e lis discriminazions, a àn decidût di fâsi di bande par stâur daûr ai propris fîs e ai anzians no autosuficients che a àn in famee.
In Friûl-Vignesie Julie, tra il 2011 e il 2013, lis dimissions di neu maris, validadis des Direzions Teritoriâls dal Lavôr, a son stadis 1.625 cuintri dome 5 paris. E la robe e continue…
Ancje in Regjon lis feminis a pain il cont plui salât ae crisi.
NUMARS ISTAT In Friûl-VJ, di fat, lis feminis disocupadis, stant ai dâts Istat, a son in cressi. Il tas di ocupazion feminine al è calât ancjemò di plui, dal 55,8% al 54,8%, e il tas di disocupazion feminine si ateste al 10,3%.
Secont cierts studis increditâts, un numar plui grant di feminis ocupadis al varès un impat une vore positîf su la produzion di ricjece, sul famôs Pil. A nivel nazionâl, par esempli, 100 mil feminis ocupadis lu aumentaressin dal 0,3% e se lis feminis impleadis a fossin tantis dai oms, il Pil al aumentarès fintremai dal 13%.
Si à di impegnâsi, ancje in Friûl, par che aes feminis a sedin ricognossudis lis stessis oportunitâts economichis, sociâls e politichis e par che a vegnin ricognossudis pussibilitâts efetivis di conciliazion di timps e spazis di vite e di lavôr. In chest cjamp, la contratazion di secont nivel, duncje aziendâl e teritoriâl, e pues pardabon fâ tant par definî struments concrets di conciliazion vere, di flessibilitât orarie e di timp parziâl.
TIMP PARZIÂL Il timp parziâl al ven definît di tancj un orari “feminin”. In efiets, ancje in Friûl-Vignesie Julie la cuote di feminis dipendentis che a doprin il timp parziâl e je dal 35,5%, intant che i masclis a son dome il 5-6%. Ma la domande che si à di fâsi e je: il timp parziâl isal dut volontari, “family frendly” e reversibil? Magari cussì no, nol è cussì. Tancj timps parziâi, intes impresis privadis, a son imponûts par efiet de crisi cun impats pesants sul redit familiâr.
IL PROBLEME DAI FÎS Al va zontât che i servizis ufierts pe prime infanzie (asîl nît, braçule) a àn coscj masse alts par tantis fameis. I fruts di 0 a 2 agns che a frecuentin un asîl nît a son, inte nestre Regjon, il 18,2% e in Emilie Romagne il 24,4%. Nus vûl une conciliazion efetive dal lavôr cu la cure dai fîs e une flessibilitât plui grande dal congjêt parentâl. Ancje par curâ i familiârs disabii o no autosuficients. Che si fasin sieltis politichis e sociâls necessariis che a promovin la jentrade de femine intal marcjât dal lavôr e di chel altri a tutelin la famee, ben masse preziôs par disgregâlu.
Al à di jessi finalmentri valorizât chel grant serbatori di impegn e di talent propri des feminis.❚
Renata Della Ricca, responsabile dal Coordenament Feminis USR CISL Friûl-Vignesie Julie

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +