Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI. Un princip parsore dal mus

Bete di Spere
Jacum dai Zeis (Giacomo Bonutti)

Ducj i popui a àn i lôr erois, e i gjenitôrs a contin lis lôr storiis ai fruts cuant che a son piçui, cussì i fruts a vegnin sù cun chei valôrs e a imparin a jessi come lôr, a cjapin lis lôr cualitâts e lis lôr virtûts.
E duncje ancje a mi, di piçule, mi contavin lis storiis di un eroi furlan. Un soldât? No. Un politic rivoluzionari? Nancje. Un princip parsore di un cjaval? Figurìnsi.
No: l’eroi dai furlans, o almancul di chei tor di Codroip, al lave ator cuntun mus e al vendeve zeis. Jacum dai Zeis, lu clamavin.
A Codroip a àn ancje tirât sù une statue, di Jacum e dal mus.
E fin chi dut normâl: i furlans a son int modeste, di sostance, che no va daûr al lustri, ae popolaritât o a titui di nobiltât. Nol è nuie di maraveâsi se si sielzin tant che eroi un cence «pedigree». Ce che  mi à simpri stranît di cheste storie, e je la reson dal so jessi un eroi pai furlans: Jacum dai Zeis al coionave ducj (specialmentri chei cul pedigree, al è clâr). Une robe che nissun furlan al fasarès mai, no par sotanisim – intindìnsi – ma dome par vie che imbroiâ no je robe pai furlans, sino mats?
Ma Jacum dai Zeis al podeve fâlu: al jere un eroi, lui. Al faseve scomessis cul Cont Manin su cui che al coreve di plui lant a Udin, e cuant che al rivave a Udin trê oris dopo dal Cont, i diseve «O ai  corût trê oris plui di te! O ai vint jo!». O pûr si sentave suntune coce, fasint crodi di jessi daûr a clucî un ûf di mus. Robis cussì si ’nt contin un grum su di lui. Ducj chei che a vivin tor di Codroip a cognossin cualchi storie, e cuissà se a son veris o no. Indi varà fatis dôs o trê, di chês che a contin, e chês altris lis varan zontadis dopo, par fâlu sameâ ancjemò plui svelt e scaltri di ce che al jere. Forsi tantis lis àn fatis chei altris, e par no someâ masse imbroions, lis contavis come se lis ves fatis Jacum dai Zeis. Lui al podeve: al jere un eroi, lui.
O forsit Jacum dai Zeis al rapresente une figure catartiche, liberatorie di ducj i desideris di rife dai  furlans, dai istints che no si puedin contâ, de rabie che però e va tignude cidine par no lâ cuintri de leç. E par chest al coventave un om scaltri, un tic imbroion e cuntun pocje di sflacje intor.
Stramps, i furlans. A son ducj braurôs di ce che a son e dopo a cjalin cun amirazion un che al samee un triestin. Ma Jacum dai Zeis al à podût fâ ancje chest. Al jere un eroi, lui.
BETE DI SPERE

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +