Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MUSIS DI… FACEBOOK. Pal Friûl no i vûl cjavei… ma fantatis bielis

............

Intal 2013, La Patrie dal Friûl e à inviade la sô pagjine Facebook. Un imprest par difondi il gjornâl, ma ancje par incuintrâ e dialogâ cui letôrs e cu la int che e frecuente il social network. E cussì al capite di cjatâ cualchi realtât interessante…
✽✽
E je la pagjine cul non furlan plui frecuentade e mancul politically correct che e sedi, tacant za dal non: “A vûl bighe e no cjavei”. A Novembar e à passât i 20.000 iscrits. E je une pagjine gjestide di plui di un di lôr, ma dopo un pocje di ricercje ae fin o vin rivât a cjatâ fûr il fondadôr.
–––
Mandi Simone (il cognon no tu vuelis dîlu…), di dulà sêstu, trops agns âstu e ce fâstu te vite?
Mandi, o soi di Spilimberc, o ai 39 agns e o soi un libar professionist.
–––
Cemût ise nassude la pagjine?
Personalmentri, o ai simpri amade la bandiere dal Friûl e mi soi domandât cemût che o varès podût fâ in mût che e fos il plui pussibil visibile. Dopo cualchi ricercje sul web, la pagjine su Facebook mi à parût il metodi miôr. Duncje o ai decidût, tal timp libar, di creâ e di fâ cressi la pagjine.
–––
O disevi te introduzion che la vuestre pagjine no je tant “politically correct”. Par esempli, une des carateristichis e je la publicazion di fotografiis osée di feminis (e, par dî la veretât, cualchi volte di oms) ma “caraterizadis” ae furlane, dant a chestis frutis un non e une provignince di chenti. Cemût ise vignude fûr cheste idee? Si puedial dî che e je stade un dai motîfs di sucès de pagjine?
Mi plâs chest pinsîr di Seneca: “Nol esist aiar favorevul pal marinâr che nol sa dulà lâ”. La mission de pagjine e je la difusion de bandiere dal Friûl su internet, duncje tocje agjî di consecuence. Postâ fantatis nininis e batudis divertentis al è il miôr mût par fâ cressi une pagjine Facebook amatoriâl e duncje la visibilitât de nestre bandiere!
–––
E lis feminis, ce disino des fotos “osée” des fantatis? Mi pâr che a ‘nd è tantis iscritis distès…
Lis feminis a fasin batudis simpatichis sui post (rârs) là che o metìn fantats gaiarts! Mai volgârs, però si ingropin cui post des besteutis… Ve mo, lis feminis…
–––
In trops sêso a aministrâle, e cemût si devential aministradôr? Lis “iscrizions” sono ancjemò viertis?
Al moment, o soi l’unic aministradôr, plui un amì che mi da une man. Cetantis personis mi contatin par partecipâ a chest gno progjet di difusion de bandiere furlane. Purtrop, a son aspiets tecnics che mi impedissin di fâju partecipâ. Ma in curt o cumbini di cjariâju ducj. Plui o sin e miôr al è.
–––
In gjenerâl cuâi sono, a part lis bielis frutis, i contignûts che a àn plui sucès? E cuâi sono i post in particolâr che a àn vût plui sucès, che a àn zirât di plui su Facebook?
I contignûts di plui grant sucès a son lis imagjins dal nestri Friûl (paisaçs, oparis di art, paîs) e lis vignetis divertentis cun batudis, miôr se par furlan. I post, o ju fâs jo o ju condivît de rêt. Cualchi nestri post al à vût 5.000 condivisions, che par une pagjine amatoriâl a son une enormitât.
–––
O publicais ancje post in lenghe furlane e a son in tancj che a comentin in lenghe. Secont te, cemût ise la presince dal furlan su Facebook?
La lenghe furlane e je un valôr zontât che o vin di difindi cui dincj di cui che – cence vê origjins di podêsi svantâ – al vûl che e discomparissi. Su Facebook un grum le doprin e, tancj di lôr – chest al è interessant – a son zovins. Jo, tal gno piçul, o fas chel che o pues. Mi auguri che lis istituzions a cjapin cussience des potenzialitâts dai social network, ma al vûl timp. Il gnûf e la burocrazie a son tant che il cjan e il gjat.
–––
L’aministradôr de pagjine “Brute di muse, biele di buse” (lu vin intervistât tal numar di Otubar, ndr) mi diseve che cui che nol è usât a doprâle al è plui facil che si buti a scrivile, sedi in internet o cui sms, che no a fevelâle. Ce pensistu?
In efiets cheste osservazion e je interessante. Une lenghe si salve se si le scrîf e se si le fevele; Facebook al pues fâ la sô part, in chest sens. Jo mi auguri che lis istituzions locâls a capissin che, se lôr no doprin i social network, nol vûl dî che une part consistente dai furlans no lu fasi. Vuelino salvâ il furlan? Che a doprin ancje, ma no dome, internet.
–––
O publicais ancje contignûts politics, tantis voltis ancje provocazions. A voli, la pagjine e je orientade a diestre, isal cussì? E ce idee âstu dal Friûl?
Par jessi sincîr, jo o soi di centridiestre e autonomist, però cuant che o viôt porcariis lis denunzi, che a sedin di diestre o di çampe. Jo o crôt inte democrazie là che ducj a puedin esprimi in maniere libare lis lôr ideis.
Il Friûl? E je la mê Patrie, e al è un dovê di ducj noaltris che, cuant che o murarìn, le lassedin miôr di cemût che le vin cjatade. O viôt dome un difiet di limâ. O dopri lis peraulis di Pre Checo Placerean  «Il sotanisim e je une brute robe, une malatie che o vin assoludementri di vuarî». Vive il Friûl! Vive la bandiere!
–––
A part la tô, cualis sono lis miôr pagjinis o i miôr profîi dai furlans su Facebook?
Dutis lis pagjinis dai Fogolârs Furlans, parcè che nus rapresentin tal mont! ❚
Dree Venier

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +