Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA VÔS DE CISL. Il reditometri

............

Il Reditometri, o aciertament sintetic di gjenar indutîf,  al è il strument che midiant di chel il Fisc al pues stimâ il redit presumût di une persone, su la fonde des spesis che cheste e à fat, midiant di une schirie di indiçs fissâts a priori.
I indiçs doprâts a son coeficients peâts ae “classe” assegnade al contribuent, su la fonde di trê carateristichis:
• composizion familiâr (singui, cubiis cun o cence fîs, monoparentâi);
• etât (fin a 35 agns; 35-64 agns; plui di 65 agns);
• aree gjeografiche (Nord, Centri, Sud).
La moltiplicazion des spesis pai coeficients e puarte ae determinazion dal redit presumût.
Tra lis spesis controladis, no son dome bens di lus tant che avions, yachts o zoiei, ma ancje spesis  comuns tant che il paiament dai asîi nît o di masters universitaris, abonaments ae pay tv o donazions in beneficence. Duncje, dut chel che al puedi meti a lûs une discrepance tra chel che si declare e il propri tenôr di vite.
Lis spesis controladis a saran chês ciertis, che a risultin ae Anagrafe tributarie a non dal  contribuent o di familiârs fiscalmentri a caric. Par esempli, si dopraran lis spesis segnadis dal stes contribuent te declarazion dai redits, ma si fasaran ancje “suposizions” di spesis, doprant elements sigûrs presints in Anagrafe tributarie, tant che potence des machinis, lungjece des barcjis e altris parametris rigjavâts par esempli di analisis dai operadôrs che a partegnin ai setôrs economics.
Il reditometri al esist za dal 1973; tal 2010 al jere stât potenziât e dal prin di Avost dal 2013 al à vude une gnove modifiche.
L’obietîf al è chel di cjatâ fûr lis situazions plui eclatantis, evitant azions “opressivis”.
L’aciertament sintetic al scate dome cuant che il redit complessîf aciertabil (redit presumût) al risulte superiôr di almancul il 20% a pet di chel declarât (te version precedente dal reditometri, chê percentuâl e jere dal 25%).

Ce fâ se e rive la letare dal fisc?

Il control basât sul gnûf reditometri si aplicarà tacant dal an di impueste 2009, duncje dal Model Unic o dal 730 dal 2010, e si fonde su dôs fasis.
La prime fase e je costituide propit de spedizion dal cuistionari cun dentri l’invît a furnî justificazions su lis incongruencis cjatadis dai uficis de Agjenzie des Jentradis.
Il contribuent che al ricêf il cuistionari al à 15 dîs di timp de date di notifiche par rispuindi ae Agjenzie des Jentradis (si pues dut câs domandâ une proroghe dal tiermin di consegne cun richieste motivade al funzionari indicât tal at).
Se il contribuent al da une buine rispueste par convinci il fisc de coretece dal propri redit, il control al pues sierâsi dal moment cu la archiviazion dal procediment.
La seconde fase e je costituide dal aciertament vêr e propri. Se lis justificazions dadis dal contribuent no saran stimadis buinis dal Fisc, di fat si instaurarà un vêr e propri contraditori cu la cuantificazion dal plui alt redit aciertabil e des plui altis impuestis, e la propueste di adesion/paiament.
In fase di contraditori, i spiete al contribuent di furnî la prove che lis spesis sostignudis tal periodi di impueste a son stadis finanziadis cun redits diviers di chei che si à o cun redits legalmentri escludûts de formazion de base imponibile.
Al sarà ancje pussibil dimostrâ che lis spesis ciertis atribuidis a àn un totâl diviers o che a son stadis sostignudis di altris sogjets.
I contribuents a puedin prevignî i efiets dal reditometri doprant “Redditest”, un software de Agjenzie des Jentradis che al covente par discuvierzi se il propri tenôr di vite al è coerent cun chel che al è stât declarât al Fisc. Il Redditest al è dal dut anonim e si cjate sul sît de Agjenzie des Jentradis. ❚
Mariannina Rocco
Responsabile fiscâl dal CAF CISL di Udin

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +