Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – In Slovenie Internet al è di mode

............

Il rapuart jenfri i Slovens e l’ûs dal computer al pâr che al sedi une vore fuart e vivarôs. La prove nus rive des ultimis cifris su chest cont: il numar di chei che a van a dâ un cuc su internet al è plui che dopleât in pôcs agns, passant dai 600 mil dal 2001 al milion e 300 mil dal 2007 (e no vin dubis che une tindince di cheste fate no stei lant indevant ancje cumò). Numars che dal sigûr a pandin la «computerizazion» dal paîs nestri vicin: su doi milions di abitants, chest al vûl dî che almancul doi slovens su trê a son usâts a doprâ dispès la rêt. In cheste classifiche, la Slovenie si cjate a jessi al puest numar 69 tal mont, mintri che – par chel che al inten la numerositât de sô popolazion – e je al numar 146.
Ma a Soreli Jevât no usin «navigâ» e vonde, impen a vuelin cjatâsi fûr un propi spazi, sedi che si trati di une aziende, sedi che si trati di un privât cu la passion dal computer. Une stime e dîs che in dì di vuê in Slovenie a son regjistrâts plui di 134 mil dominis; di chescj plui di 65 mil a àn il codiç dal paîs, vâl a dî «.si». Par cont dai dominis, la Slovenie e je indaûr te Union europeane, stant che e je dome al vincjesimcuart puest su 27 paîs, dut câs si cjate ae posizion 57 a nivel globâl.
Lis fameis a vê in cjase un computer a son dôs su trê; pôc plui di metât invezit (54%) a àn internet. Fra chei che no lu àn, un su cuatri al dîs che no i covente, il 16% par vie che nol sa cemût che si dopre, il 14% parcè che nol pues permetisal par vie dai coscj.
A doprâ cun regolaritât la «rêt des rêts» al è il 58% dai slovens jenfri i dîs e i 74 agns di etât: la fasse che plui e va su internet e je chê dai zovins che a àn dai dîs ai cuindis agns. Di chei che a «navighin», cuasi un tierç al cjape part a cualchi forum, il 24% al à chê di «çatâ» e un 10% al dopre il pc par telefonâ e par viodisi cu la videocjamare. Invezit, cuatri su dîs par solit a discjamin de rêt cines, musiche e materiâi video; un su cuatri al scolte musiche, e un su cinc si coleghe par viodi un canâl televisîf.
Stant che l’86% cent di cui che al dopre internet lu fâs in cjase, si pues rifleti suntun dât che al rivuarde la sigurece: dome il 30% dai slovens jenfri i 16 e i 74 agns al à discjamât un program par protezi il so pc dai virus, mintri che, par esempli, in Danimarche lu à fat il 60%.
Ancje lis aziendis slovenis a crodin te informatizazion: il 96% di chês che a àn fin a nûf lavoradôrs al dopre internet. Di chês parsore i dîs impleâts, il 62% al à ancje un so sît.
Alessio Potocco

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +