Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – A scuele e sul web… par furlan!

............

Gnovis tecnologjiis e lenghe furlane si son cjatadis a scuele midiant de mestre Lorele Moretti che e insegne informatiche te scuele primarie G.B. Candotti di Codroip. In gracie di Internet e à tacât a lavorâ cui blog in lenghe furlane – ancje jê ind à un – fasintju cognossi ai fruts. Le vin intervistade par capî miôr cemût che e je lade cheste union.
Ce insegnistu a scuele e a cualis classis?
A son za tancj agns che o insegni a doprâ il computer fevelant par furlan a dutis lis vincj classis de scuele primarie G.B.Candotti di Codroip. Il computer si dopre par fâ tantis robis: gjeografie, storie, statistiche, si scrivin storiis, si fasin dissens…
Cemût ti ise vignude cheste idee di doprâ un blog come materiâl didatic?
Mi pareve che il blog al fos un bon sisteme par fâ lei e scrivi i fruts par furlan.
Cemût àno cjapât i fruts cheste ativitât? Si sono aplicâts cun entusiasim?
In efiets, cui post che o prepari sul blog la atenzion e reste alte pal argoment che o soi daûr a fâ e lis consegnis di lavôr a son facilis di tignî a ments parcè che si puedin tornâ a viodi in ogni moment. O rivi a fâ lei ducj i fruts insiemit o un ae volte secont de dificoltât o de lungjece dal test e ducj a stan atents, baste meti une gif (un tipo di file, NdR) animade! Cuant che a àn di scrivi, no domandi che al sedi coret inte ortografie se no a tachin a dî che lôr no san e no scrivin nuie. La ortografie e doventarà corete leint lis stessis peraulis scritis justis, magari intun altri moment. Chel che a doprin i fruts al è un furlan che a scoltin e no fevelin scuasit mai. Però o viôt che si butin. Il vantaç di lavorâ in rêt al è ancje chel che o pues controlâ i lavôrs ancje a cjase, cence puartâmi sù e jù i materiâi, inzornant i files ogni volte!
Cemût âstu davuelzût lis lezions?
Ogni setemane une classe e fâs une lezion di une ore. Prime di dut, i fruts si sentin denant de videoproiezion che o dopri par mostrâ il lavôr di fâ. Dopo si sentin intune postazion, lavorant di bessôi o in cubie. Il coinvolziment al dipent dal argoment. Di sigûr nol è facil tignî alt l’interès di une setemane a chê altre. Bisugne simpri inventâsi cualchi gnove strategjie.
Sêstu dome tu che tu insegnis furlan inte tô scuele?
No. Jo o insegni par trente oris ad an par ogni classe. Dopo a restin altris dîs oris che a fasin lis mestris di classe, insegnant cjançons, leint storiis, fasint teatri in colegament cun storiis inventadis intal laboratori… Lis mestris e i mestris che a san il furlan lu fevelin cui fruts e chest al rint plui facil il gno lavôr.
Cemût isal insegnâ par furlan e, secont te, parcè isal impuartant?
Insegnâ par furlan al è propite entusiasmant e cualchi volte fadiôs, specie cuant che l’argoment di frontâ al è dificil. La fadie le fâs plui jo che i fruts! Lôr a supin dut tant che sponzis. O crôt che insegnâ par furlan al vedi tantis valencis:
– dâ ai fruts la pussibilitât di disvilupâ une lenghe che a cognossin parcè che le sintin ancjemò fevelâ sul teritori dai nonos, dai gjenitôrs tra di lôr o cun parincj e amîs, intes buteghis, in glesie… cu la pussibilitât di esercitâsi ancje a fevelâle cun chei altris;
– dâur la pussibilitât di lei e di capî almancul frasis semplicis che si cjatin ancje ator sul teritori (ancje se masse pôc);
– fâ capî che la nestre lenghe no je doprade dome in ostarie o par dî stupidagjinis, ma ancje par fevelâ di argoments impuartants che si studiin ancje par talian;
– fâ capî che il furlan no je une lenghe che e stufe, ma che e je simpatiche e che al è divertent imparâle;
– stimolâ la ricercje di strategjiis par capî ce che si dîs ancje se no si capìs tant ben cheste lenghe;
– stimolâ strategjiis di memorizazion e di risoluzion dai problemis;
– meti i fruts ancje inte condizion di chei che a vegnin dal forest e no capissin nancje il talian;
– salvâ la lenghe furlane.
Âstu cjatadis tantis dificoltâts cui fruts o cui gjenitôrs che no lu fevelin a cjase?
Se o rivi adore a spiegâ chel che si fâs, la plui part dai gjenitôrs che a àn sielt di no fevelâ il furlan cui lôr fruts, ancje se a son furlans, a mostrin di vê agrât chest insegnament. Chei che no son di chenti, prime a tolerin e dopo a somearessin contents. Cualchi gjenitôr al è propit contrari al furlan a scuele, e li i vûl tante pazience parcè che a àn il dirit e lis lôr resons par pensâle cussì e jo ju rispieti, ancje se mi è tant dificil dâur une pussibilitât alternative…
Ce si podaressial fâ, secont te, par slargjâ l’insegnament de marilenghe intes scuelis?
Fevelâ furlan in ogni ocasion. Doprâ i sistemis plui ae avanguardie. No fevelâ dome dal passât, ma doprâ la lenghe par insegnâ argoments «impussibii» cence lâ a tocjâ chel che i gjenitôrs a considerin indispensabil. Fâ in maniere che i fruts si divertissin, cussì a van a cjase ducj contents.
Venusia Dominici

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +