Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

E DUCJ A VIVERIN… FURLANS E CONTENTS. Cinisuntule

............

E jere une volte, tun paîs dal Friûl, une fantate che e passave dut il dì a lavorâ e netâ cjase, e daspò   che une volte e veve netât ancje dutis lis boris vanzadis di un pignarûl, dut il paîs le clamave Cinisintule. La fantate e jere vuarfine di mari e viveve cun dôs surlastris, che invezit no fasevin mai nuie (de bande de mari, in fat, lôr dôs a jerin triestinis) e anzit, a cjolevin simpri vie la puare Cinisuntule che e lavorave simpri.
Tal paîs di Cinisintule al viveve ancje un princip, che une dì, strac di jessi vedran, al decît di fâ un bal par cjatâsi une morose. Lis dôs surlastris a van doi dîs a Barcola a cjapâ soreli par preparâsi, si metin sù vistîs dai plui grancj stilists dal moment e a van al bal, intant che Cinisintule e je a gjavâ la jerbe mate tal ort, cjantant “E a misdì ti doi vuainis e a la sere cuntun len”.
Ma tal ort, dut un moment e rive une fade, che i dîs: “Cinisintule, âstu voie di lâ a balâ?”
“Par dî la veretât – e dîs Cinisintule – o stoi ben chi a gjavâ jerbatis!”
“Sêstu sigure? – e dîs la fade – Cjale che tal cjistiel e a fasin ancje un aperitîf cun pan e muset!”
Convinte Cinisintule, la fade e pronuncie lis peraulis magjichis “Ursule parussule” e la tute sporcje di cinise de fantate e devente un bielissim vistît di sere, e une coce dal ort e devente une caroce cui cjavai.
“Ma sta atente – e dîs la fade – di tornâ a cjase a miezegnot, se no l’incantesim al va sù pai stecs!”
Cussì Cinisintule e va al bal, e il princip, dopo doi zîrs di tais e cuatri cjacaris di balon cun jê, si inamore. Ma aromai e je rivade miezegnot.
“Mi tocje lâ vie!”
“Fermiti almancul pe gubane!”
Ma Cinisintule e scjampe vie juste in timp: la caroce e jere a pene tornade coce, e jê e veve propite voie di fâ cuatri gnocs di cuinçâ cu la scuete. Ma lant cussì di corse, e piert un dai scarpets cjargnei che e veve intor.
Disperât, il princip al cjate il scarpet e al capìs intun moment che al è chel di Cinisintule. Par cjatâle, alore, al mande un famei ator par dut il paîs a provâ il scarpet a lis fantatis. Lis surlastris, cuant che il famei ur domande di meti sù il scarpet cjargnel, cence savê che il famei al lavorave pal princip, e I rispundin: “Noaltris meti sù un scarpet? Nancje muartis! O vin i nestris tacs a spiç!”
E cussì a restin freadis.
Cinisintule, invezit, e ricêf in cjase il famei cuntune butilie di Tocai e un salam, cussì lui al capìs che e je jê cence nancje provâ il scarpet.
“Cinisintule – i dîs il princip cuant che le viôt – âstu voie di sposâmi?”
“Va ben – e rispuint jê – ma dome se tu mi prometis che pal prossim pignarûl tu mi compris une scove gnove”.
E cussì Cinisintule e il princip si maridin e a fasin fieste cuntune grande gridele di cueste e luianie come pal “tierç timp” fûr dal stadi di balon dai Riçs, cun Cinisintule che e netave la cinise des boris a pene finît di cuei. E ducj a viverin furlans e contents.
Lis flabis di Bete di Spere

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +