Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lis urnis di Fevrâr e di Avrîl: pocje fortune pal Friûl

............

Nol covente par sigûr jessi drâcs par visâsi che lis elezions dai 24 e 25 di Fevrâr si son lassadis daûr une situazion imberdeade: ducj si son inacuarts che la int e à pandût intes urnis la sô volontât di rignuvî il panorame politic. E la voie di parâ vie i sorestants de Seconde Republiche e à sburtât un numar une vore penç di eletôrs, ancje furlans, a sielzi la propueste di Beppe Grillo e dal Moviment des Cinc Stelis, prin partît ae Cjamare dai Deputâts. La afermazion di cheste formazion e je la uniche sigurece jessude des cabinis eletorâls: pal rest la Italie no à dât al centri-çampe di Bersani chê maiorance che e covente a dâ un guvier salt al Stât. Chest parcè che oltri a Grillo ancje Berlusconi, che pur al à metût il cjavut fûr de tane dome tai ultims doi mês di campagne eletorâl, al à rivât a convinci un tierç dai eletôrs talians a dâi credit. Grande delusion invezit pal president dal consei Mario Monti: la stime de int viers dal “tecnic” no je coventade a tirâ dongje plui dal 10 par cent dai consens. Il sucès di Grillo al è stât cussì penç che i croniscj a doprin il tiermin “tsunami”: peraule che e pant il savoltament dal tradizionâl bipolarisim che cheste fuarce politiche e à puartât, soredut se si cjale ai risultâts dai zovins dai 18 ai 25 agns. A Udin, juste par fâ un esempli, il 52 par cent di lôr al à votât 5 Stelis: e in 61 comuns de provincie i grilins a àn vût la maiorance tes urnis. La rapresentance politiche furlane dut câs e à assegnât 11 parlamentârs su 18 al centri-çampe: di chescj dome cinc a son i furlans, Gianna Malisani, Paolo Coppola e Serena Pellegrino di Udin ae Cjamare e Isabella De Monte di Pontebe e Carlo Pegorer di Tavagnà al Senât. E dome la De Monte e fevele par furlan. Altris furlans elets a son il grilin Walter Rizzetto di Tresesin e il montian Gian Luigi Gigli di Udin. Nissune olme di Friûl si cjate plui te Leghe (l’unic parlamentâr, Massimiliano Fedriga, al è di Triest dulà che il partît al è ridot al 3 par cent), e ancje Manuela di Centa dal Pdl e je restade fûr dal Parlament. La campione cjargnele e fasarà ricors, ma ore che e sepi se al vignarà acetât, e riscje di viodi prin tornâ il Paîs a votâ di gnûf: e sarà chê di fat la uniche soluzion se a la svelte no si cjatarà une soluzion che e dedi governabilitât al sisteme.
In spiete che la Italie si dedi un guvier, achì di nô, cence nancje un moment di polse, si torne a scomençâ cuntune altre campagne eletorâl, anzit trê. Parcè che chê pes regjonâls si zontarà a chê pes aministrativis di Udin e – par no fâsi mancjâ nuie – ancje cu lis elezions pe Provincie. E in ducj chescj câs, la situazion no je definide e si scugnarà spietâ fin tal ultim par savê l’esit des urnis. Cui che al pensave a un duel pe Regjon jenfri Renzo Tondo e Debora Serracchiani di fat al varà di ricrodisi. Lis indicazions a nivel regjonâl dai consens di Grillo a imponin cumò di considerâ pe presidence de Regjon ancje la alternative di Saverio Galluccio dal Moviment 5 Stelis: pôc cognossût ma sburtât dal “tsunami”, al podarès jessi un fastidi pes dôs coalizions plui grandis, soredut se i eletôrs a tignaran cont de storie des spesis rimborsadis ai conseîrs regjonâi cui nestris bêçs. Un brut episodi che al à mostrât come a son jentradis ad implen ancje in Friûl la disinvolture e la facilonerie tal impleiâ i fonts publics. E nol è biel scuvierzi che i stes politics furlans che a àn criticât lis straçariis di int come Lusi o Fiorito cumò si rivelin come lôr.
La Serracchiani e Tondo a àn spesseât a dî che a vuelin listis netis e cence nissune magle etiche a sporcjâlis. Intun moment di grande atenzion de opinion publiche pe cuistion morâl nol sarà possibil lâ cuintri il principi de fedine penâl nete. Ma il dam che i plui grancj partîts, dal Pdl ae Leghe, dal Pdl al Udc, a podaressin vê di cheste vicende al è dut câs grandonon. I sfuarçs di meti a puest la imagjin dai partîts daspò che i lôr rapresentants si son lassâts cjapâ la man des spesis matis a podaressin jessi masse tardîfs rispiet ae percezion di tante int che e je stufe di scandui e robariis, e justementri e cove dentri la rabie di cui che al paie la crisi intant che altris a van a gnocis.
Viodarìn se chescj episodis di male politiche a sburtaran i eletôrs a sielzi la proteste o – stufs di lâ a votâ ogni moment – se a restaran a cjase refudant di dâ fiducie a une o a chê altre liste che a varan di rapresentânus a Triest o a Udin. La int aes politichis e je lade a votâ: al è stât, al è vêr, un câl di afluence dal 5 par cent, ma si pensave di viodi i eletôrs scjampâ des urnis e invezit la nestre comunitât e à tignût bot. La sperance e je che ancje a Avrîl ognidun al ledi a pandi lis sôs ideis e segnant chest o chel o chel altri simbul su la schede, ancje parcè che in Regjon e in Comun si pues ancje sielzi i conseîrs cuntune preference e dal sigûr i furlans a sielzaran il miôr a disposizion. Purtrop, par une sielte legjitime, ancje cheste volte i autonomiscj furlans no rivaran a candidâsi unîts sot di une propueste politiche fuarte intal interès de nestre tiere. No nus al à ordenât il miedi di vê il cûr, la passion e la fuarce par puartâ indevant une idee di autonomie che e rivi a esprimisi fintremai su la schede eletorâl. Ma al è un particolâr no di pôc che forsit la disafezion viers de politiche e je peade ancje al pôc leam che lis fuarcis politichis talianis (Grillo comprendût) a àn cul lôr teritori.
Fin a pôcs agns indaûr la politiche furlaniste e jere di atualitât ancje tes coalizions plui grandis: no covente lâ ai timps di aur dal Moviment Friûl, ma bastarès torna indaûr di cualchi an ai timps di Sergio Cecotti e Marzio Strassoldo. Invezit cumò, ancje se il teme de Autonomie al è un dai plui ricorents ta cheste campagne eletorâl, a Rome se o fevelìn dai nestris interès, par devant magari nus disin di sì ma par daûr nus cjolin vie. Al sarès un dovê imbastî une propueste fuarte, parcè che al è dibant lamentâsi se no si rive a valorizâ fuarte cui fats e cu lis sieltis concretis la uniche arme che fin cumò nus lassin chei altris, ven a stâi la specialitât che e à juste juste finît 50 agns. Une arme cussì fuarte che fin cumò no le à copade nissun. Ma se no le doprìn, e no le doprìn ben, al è il pericul che o le copedin noaltris, e pal Friûl al sarès pardabon un suicidi.
Lu à capît ancje Grillo che altris voltis al veve coionât il Friul e la lenghe furlane, ma prin dal so comizi in Place Venerio al à vude une “iluminazion furlaniste” saludant su twitter i siei fans cuntun elocuent “Mandi Udin”. Ma intant che lui si convertive ae marilenghe, Tondo al colave intune espression pôc elegante su la tutele dal furlan che par sigûr i puartarà fortune eletorâl a Triest, ma che no ten cont dal fat che la maiorance des fameis di chenti e à sielzût in libertât che ai lôr fîs ur sedi insegnade cheste lenghe. Su chescj temis la Serracchiani di resint e à declarât la impuartance de difese dal patrimoni linguistic ancje se al zire inmò su Youtube un so video dulà che lontan dal Friûl e fâs une cierte antipatiche ironie su la lenghe furlane, e par cumò tal centri-çampe l’unic che i è vignût tal cjâf di difindi in maniere clare la lenghe furlane al è stât Furio Honsell: ancje se la sô aministrazion no somee vê vût masse determinazion in chest argoment, tal moment de polemiche il sindic al à cjapât part a pro dal furlan, fasint une scomesse su la identitât furlane di Udin. Al è cuasi un paradòs dut câs che intun moment dulà che ducj si jemplin la bocje di autonomie, a son pardabon pôcs chei che a mostrin di no considerâ l’investiment su la lenghe furlane pôc plui che une matetât.
Par sigûr nol è di spietâsi grancj investiments in tiermins di identitât de candidature triestine di Franco Bandelli di “Un’Altra Regione”, ancje se il Front Furlan e altris siglis autonomistis a son orientadis a poiâ il so progjet. E nancje se in Regjon al ves di presentâsi di bessôl il partît di Monti a saressin masse sperancis di une azion decise a pro de lenghe furlane. Par capîlu baste dî che in cheste formazion politiche al à cjase il plui grant nemì de tutele de marilenghe, il neosenatôr Maran. Il furlan a voli nol varà duncje un avignî masse florit: e al conven che noaltris che o volìn ben a cheste lenghe si metedin il cûr in pâs. Cence vê masse Grîs tal cjâf.
✒ Walter Tomada

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +