Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA INTERVISTE. Antonella Nonino e la braure di jessi fie dal Friûl e de tradizion, smicjant al doman

............

Antonella Nonino 46 agns e je maridade cul architet Luca Cendali, e à dôs fiis: Sofia di 15 agns e Gaia di 11 agns. Si è indotorade a Udin in lenghis e leteraturis forestis modernis e e à perfezionât i studis a la New York University e a la Sorbonne di Parîs, dulà che si jere trasferide par plui di un an. E viôt in prime persone dal “Premi internazionâl Nonino”. E je responsabile des relazions esternis, dal ufici stampe e dal marketing, e e viôt di diviers impuartants marcjâts forescj come Gjermanie, Ingletiere, Coree, Singapore e Cine.
La domande di Sgnape Nonino e continue a cressi e vuê il marcjât forest al rapresente il 39% dal faturât.
In distilarie si ocupe dai procès di distilazion e fermentazion; e je daûr a viodi di specifichis ricercjis tal cjamp in colaborazion cun esperts svuizars.

Ritrat di Antonella Nonino. Dissen di Gianni Di Lena
Ritrat di Antonella Nonino. Dissen di Gianni Di Lena

Le vin sintude dopo des sôs jessudis su la television taliane dulà che e à frontât cence pôre i politics in plene campagne eletorâl.
Cemût sono ladis chestis elezions pal Parlament?
Il grant sucès di otignût dal “MoVimento 5 Stelle” al à dimostrât la rabie de int e la necessitât di rignuvî la politiche taliane.
Pensistu che i politics che tu âs frontât in television a sedin stâts segnâts des tôs peraulis?
O ai dome pandût il gno pinsîr personâl e chel dai miei colaboradôrs e forsit di tante int comun che come noaltris e fronte dì par dì la vite reâl, mi pâr che il risultât eletorâl al à confermât chest malcontent gjenerâl.
Rome ise “dongje” o “lontane”?
No je Rome a jessi “lontane”: a son “lontans” i politics sierâts tal lôr palaç.
E il Friûl: sentinele sul confin orientâl o cûr de Europe?
O sin cûr de Europe e o varessin di visâsi di plui de funzion che al à vût il Friûl, ma o pensi ancje a Triest, pal passât. Mi à fat câs visitâ a Gurize l’an passât la mostre su Carlo Michelstädter, filosof di Gurize che o ami une vore. Te mostre si fevelave di Gurize tant che une citât straordenarie, adiritura clamade “la Nize austriache”. Si à di valorizâ lis nestris ricjecis e peculiaritâts locâls, cu la cussience che aromai il contest al è globâl.
Cemût vivie il 8 di Març Antonella Nonino?
Al è fûr di dubi che mi fâs plasê il pinsîr zentîl di cui che al regale une mimose, ma te nestre famee lis feminis a àn simpri vût un rûl no secondari a chel dal om e a àn simpri lavorât. Mê none paterne e à vuidât par tant timp la distilarie di bessole par vie che e jere vedue e mê none materne e jere mestre e e à simpri ricuardât a mê mari e a mê agne che par jessi libare e à di podê mantignîsi di bessole. Mê mari e je Cavalîr dal Lavôr (une des pocjis feminis in Italie) e cressint intun ambient cussì, par me al è stât simpri naturâl viodimi “persone pensante”, plui che femine o om. E po, tal gno mistîr, tra i lambics, il rispiet tu tal vuadagnis sul cjamp. Dal sigûr al coste fadie jessi lavoradore e mame, tu âs di organizâti la vite une vore ben, ma o confessi che lavorâ in propri ti permet di cjapâti i timps pe famee e po di recuperâju in oraris difarents di chei solits di vore.
To nono materni al leieve La Patrie dal Friûl: ce ise par te la identitât furlane?
O soi furlane, ma ancje taliane, e o soi une vore leade a lis tradizions de mê tiere sedi dal pont di viste culturâl che enogastronomic: ogni volte che o partìs par un viaç lunc, cuasi simpri par lavôr, o puarti cun me la imagjin des nestris monts che si viodi dal aeropuart intune biele zornade di soreli. Cuant che o studiavi a Parîs, ancje se la Francie e je famose pai siei formadis, a cui che al vignive a cjatâmi i domandavi di puartâmi il Montâs (che jo o lami “latarie”) e la polente.
In chest ce funzion aial il premi Risit d’Aur?
Chest premi al è stât istituît dai miei gjenitôrs tal 1975 par salvâ lis cualitâts di vîts autoctonis furlanis in pericul di estizion tant che il Sclopetin e par valorizâ la civiltât contadine e tai agns al è deventât un impuartant premi leterari: i miei gjenitôrs si son dimostrâts precursôrs su chescj argoments e chest mi jemple di braure.
Cuâl isal il to rapuart cu la lenghe furlane?
O capìs il Furlan, ma no lu feveli masse ben parcè che i miei gjenitôrs di frute no mai fevelavin par Furlan. Par me al rapresente la lenghe de mê infanzie, parcè che le sintivi a scuele cui miei compagns, cuant che o levi a zuiâ li des mês amiis in paîs e po, cuant che o soi deventade plui grande, lu ai doprât dispès in distilarie tal moment di plui lavôr. Par altri, mi è stât une vore util cuant che o levi, cun mê sûr Elisabetta, li dai contadins e dai produtôrs di vin par tratâ lis trapis tal moment de vendeme o cuant che al jere il gno turni di stâ in pese simpri in distilarie. Cressint e stant daûr dal premi Nonino, o ai imparât ancje a cognossi e amâ il Furlan ancje te nestre leterature. O ai inmò vîf il ricuart des discussions tra mê mari, Gianni Brera, Mario Soldati, Luigi Veronelli, Amedeo Giacomini, Leonardo Sciascia, pari David Maria Turoldo, cun nô trê frutis lis a scoltâju inmagadis. E po o adori lis vilotis furlanis: tantis lis cognòs a memorie e mi plâs cjantâlis e sivilâlis.
Lis tôs frutis fevelino par Furlan?
Lu fevelin pôc ma lu capissin grazie a lis personis che a frecuentin a Percût.
Une vuestre briscule e je stade la comunicazion: in chest il Friûl cemût lu viodistu?
Mê mari e partive dal sempliç presupost che la int par inamorâsi de Sgnape “Nonino Monovitigno” distilade dal papà e veve di cerçâle e savê il parcè che e jere difarente di dutis chês altris. In Friûl o vin tantis ecelencis ma o vin di fâsi cognossi di plui. Se o pensi che dispès cuant che o soi tal forest, par fâ capî di dulà che o sin, al è plui facil dî che o sin dongje de Cravuazie che no a Vignesie, al è evident che o vin inmò tante strade di fâ.
Ce isal di tignî e ce di miorâ tal Friûl di vuê?
O vin une culture fuarte dal lavôr, o sin rigorôs e o sin usâts a fadiâ. O pensi che o vin di miorâ la nestre comunicazion cul rest dal mont.
Dutis lis personis forestis che a vignin nestris ospitis, a tornin a partî inamoradis dal Friûl.
Fevelìn di elezions regjonâls: cui vincial, Tondo o Serracchiani o…?
Prin di dut o vin di viodi la scuadre che a proponin e viodi cemût che si môf il M5S.
Cence dubi Tondo al varès vût di fâ di plui sul teme des riformis ma al è impussibil di neâ che al sedi ancje une vore stimât. La Serracchiani si sta dimostrant une femine une vore dinamiche, cun ideis claris e che e fâs valê dentri dal partît e duncje in stât di dâ un contribût impuartant a la Regjon, ancje in chest câs si à di viodi ce scuadre che e propon
3 prioritâts di domandâi al President de Regjon?
Taiâ i coscj de politiche e rindi plui eficiente la machine burocratiche. Ancje se o sin une regjon a statût speciâl, no viôt parcè che la nestre Sanitât e vedi di costâ trê voltis chê de Lombardie. I bêçs sparagnâts a àn di jessi investîts pes fameis e pes personis cun dificoltâts, par rindi pardabon compagn par ducj il dirit a studiâ, par diminuî a lis aziendis  lis tassis che no son mai stadis cussì altis. Ancje in Friûl tantis ditis a sierin o a delocalizin in Austrie e Slovenie e e je une pierdite par dute la comunitât.
Ce opinion âstu su lis Provinciis?
Se al è necessari ridusi i coscj al è just sparagnâ ancje acorpant lis provinciis e i ents e miorâ la lôr eficience.
Cemût viodistu il Friûl di doman?
Il Friûl al è une tiere ancjemò sane, cun grande tradizion e un passât che al à cognossût la fadie e il sacrifici duncje o viôt un avignî in positîf, o almancul jo o lavori di cheste bande.
Cuâl isal l’insegnament plui grant che tu âs vût dai tiei gjenitôrs e che tu passarâs a lis tôs fiis?
La lealtât, il rigôr tal propri lavôr e mi àn insegnât che se o crôt cun fuarce intune robe no ai di molâ mai!
✒ Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +