Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Premi Friûl 2007 pe Musiche

Martina Tubaro


Se e je vere che une des espressions plui inovativis de culture furlane contemporanie e je rapresentade de musiche, une part dal mert di cheste vivarositât e va dade al Premi Friûl di Radio Onde Furlane.
Di fat chest concors, puartât indenant di Radio Onde Furlane za sul finî dai agns ‘80, cun chê di dâ vôs a chei musiciscj che a sielzin la lenghe furlane par sunâ musichis modernis, al continue a jessi il spazi pes novitâts. Cun di plui che za di cualchi an l’artist vincidôr di chest concors al à la pussibilitât di regjistrâ un disc, che al va a zontâsi ae liste di titui presints tal catalic de etichete discografiche “Musiche Furlane Fuarte”, che e cjape dentri passe vincj produzions rock, punk, hip hop, eletroniche, indie rock e vie indenant. Al conferme la impuartance dal “Premi Friûl” il fat che nons tant che Arbe Garbe, Kosovni Odpadki, Silvia Michelotti, Pantan e Dlh Posse a son passâts ducj di cheste strade, dant un contribût fuart al disvilup de culture. I finaliscj a parteciparàn ae serade finâl dal vîf li che al si premiarà il vincidôr. La serade e sarà adun cun chê di “Musiche”, une sorte di vitrine des miôr produzions musicâls par furlan de ultime anade, sielzudis di un osservatori dai gjornaliscj di chenti,
che a daran la targhe “Deganutti” al vincidôr.
Il regolament
1. L’obietîf dal Premi Friûl al è chel di produsi oparis origjinâls che a àn chê di rignuvî e sperimentâ la forme cjançon in lenghe furlane e inta chês altris lenghis minorizadis dal Friûl cuntune atenzion particolâr aes tematichis e ai lengaçs dal dì di vuê.
2. Il concors al è viert a ducj, autôrs singui e grups, ai diviers gjenars musicâi e aes lôr contaminazions.
3. Par partecipâ, ogni grup o autôr singul al à di presentâ, dentri dai 30 di Otubar dal 2007, la regjistrazion di un sôl toc inedit (suntun supuart digjitâl). Si domande ancje il test scrit (edit o inedit).
4. Tra i tocs presentâts, la jurie e sielzarà di 3 a 6 grups o autôrs singui che a saran invidâts a partecipâ ae part finâl che e previôt un conciert curt, sui 15/20 minûts, che si tignarà dentri de rassegne “Musiche – pe gnove musiche furlane”, inmaneade dal Assessorât pe Culture dal Comun di Udin tal mês di Dicembar dal 2007.
5. Tra i grups o autôrs singui che a cjaparan part al conciert, la jurie e sielzarà un vincidôr.
6. Cui che al vinç al podarà regjistrâ un pôcs di tocs alì di un studi professionâl e di publicâju suntun cd, produsût de etichete Musiche Furlane Fuarte.
7. Il toc al va mandât intune buste sierade, adun cu la schede compilade che si cjate in chest bant, a: Radio Onde Furlane, Vie Volturno, 29 – 33100 Udin. Il materiâl presentât nol sarà tornât indaûr.
Par informazions e par domandâ il bant di concors si pues telefonâ al 0432.30614 o scrivi ae direzion di pueste eletroniche ondef@friul.it.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Il timp di Avostanis
“Avostanis dut l’an”: al podarès jessi chest il sproc de manifestazion organizade de associazion culturâl
“I colonos” e rivade ae edizion numar 16. Chest an il teme principâl al è stât il timp, il so cori e la sô influence su lis personis, la culture, il mût di viodi il mont. Il timp, duncje, cjalât cun prospetivis diviersis: la riflession filosofiche dal spetacul di danze contemporanie “Jessi”, il pont di viste matematic de discussion su “L’algoritmi dal timp” di Sergio Cecotti e dal retôr magnific de Universitât dal Friûl, Furio Honsell o il viaç te storie de filosofie par scuvierzi cemût che a viodevin il timp i filosofs, vuidâts dal professôr Gianni Vattimo. Ma chest an, Avostanis no à voie di fermâsi ae stagjon cjalde e la rassegne e va indenant ancje dopo de fin de Istât par continuâ la sô esplorazion ator de idee di “timp”.
IL TIMP PROTAGONIST_Il diretôr artistic de rassegne, Federico Rossi, al à pensât ben di continuâ il discors sul timp lant daûr da la scansion temporâl da lis “cuatri tempora”, ven a stâi lis zornadis dai solstizis e dai ecuinozis celebradis ancje de glesie catoliche. La calendarizazion no è altri che l’adatament cristian da lis fiestis di stagjon derivadis dal mont pagan: la racuelte dal forment, lis vendemis di sierade e il moment de semine. La rassegne Avostanis e devente itinerant e si sposte de tradizionâl sede di Vilecjaze di Listize par lâ a Cividât, Bertiûl, Ridicic di Sedean e Davâr. Lis sedis dai apontaments a son stadis sielzudis par scuvierzi lûcs di cult cuntun speciâl valôr artistic di valorizâ; si trate di piçulis gleseutis di campagne dulà che a son platâts tocs impuartants de nestre tradizion culturâl che no son mai stâts metûts in evidence.
SI TACHE DI CIVIDÂT_Si scomence ai 21 di Setembar, a Cividât, te glesie di Sant Blâs, cuntune serade dal titul “Il timp piturât”: Claudio Mattaloni, cu la consulence di Giuseppe Bergamini nus fasaran viazâ dentri de storie dal patrimoni artistic furlan par viodi cemût che al è cambiât il concet di stagjon vie pai agns. Doi mês dopo, ai 21 di Dicembar, si va te glesie di Sant Zuan a Ridicic di Sedean: Nicolino Borgo e Tito Maniacco si confrontaran, tra sacri e profan, sul significât di timp. Il timp di Diu e chel dal om, la esperience religjose e la prospetive secolâr. Il prin apontament dal an gnûf al è Davâr, ai 17 di Fevrâr, te glesie di Sant Martin di Guart.
TIMP E NÊF_L’abinament tra i cjants de tradizion locâl eseguidis da la corâl di “Rosas di Mont” e lis imagjins di Ulderica da Pozzo a fasaran rifleti suntune altre dimension dal timp, rapresentade dal misteri da la muart e intitulade “il timp da la nêf”. La rassegne si siere ai 16 di Mai a Bertiûl cuntune conference di Gian Paolo Gri sul mudâ dal timp e da lis tradizions te nestre regjon; il titul al è evocatîf e al podarès jessi benissim il titul de interie manifestazion: “O tempora, o mores!”
Simone Bressan

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +