Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA FABRICHE DAI… LIBRIS – GNOVIS IN VETRINE. Il contadin e il diaul

............

La esperience didatiche metude adun dilunc de Istât dal 2010 de pro loco di Ruvigne tal parc comunâl, e à cjapât forme intun biel librut dal titul “Il contadin e il diaul”.
Chest lavôr, realizât dal mestri Giorgio Pascoli e Stefania Agostinis, ducj i doi di Ruvigne, al à il merit di furnî plui insegnaments metint insiemi la tecniche artistiche, la conte di une storie di paîs e l’ûs de lenghe furlane.
Si comence di fat cu la narazion de furbetât dal contadin che al met tal sac il diaul par no fâsi puartâ vie i sudôrs dal so lavôr, fasint jentrâ cussì i frutins te dimension de nature e dal mont agrari.
La storie e devente un pretest par tacâ a fâur cognossi lis verduris che a cressin sul nestri teritori, gjavant fûr peraulis e nons des plantis aromai dismenteadis, e mostrantiur il procès di produzion dal mangjâ.
Po dopo e je la volte di provâ, cu la tecniche dai acuarei, a dissegnâ lis verduris daûr lis indicazions dal mestri Pascoli, un mût divertent par cjapâ confidence cui materiâi didatics e par fâ lavorâ la fantasie.
Lavorâ cui fruts su chestis tematichis al à ancje permetût di frontâ il teme de “Biofesta”, une fieste che e je deventade simpri plui impuartante par Ruvigne e no dome, o ben spiegâur ce che al vûl dî valorizâ la produzion e il consum di prodots dal teritori e la sielte di fâ arlevament o agriculture biologjiche.
I autôrs, ducj i doi impegnâts tal mont dal insegnament e de tutele de lenghe furlane (a àn di fat cjapât il Master di II nivel “Insegnâ in lenghe furlane” li de Universitât dal Friûl) a son ancje curadôrs di progjets pe valorizazion dal furlan, convints che une lenghe, ancje se “minoritarie” e sedi une ricjece in plui e no un limit. Par chest motîf il fin di chest lavôr, realizât ancje in gracie dal contribût de Provincie di Udin, al è chel di podê jessi doprât ancje tes scuelis, par furnî un strument didatic in plui te ufierte formative in lenghe furlane. ■
Venusia Dominici

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +