Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

DI BESSÔI – POLITICHE LINGUISTICHE. La culture e je “vierzisi” al mont

............

Zuan Frau al è chel che in Friûl al à coordenât par prin chê che in dutis lis lenghis (fûr che par talian) si clame “politiche linguistiche”. Di president dal Olf (Osservatori su la lenghe e la culture furlane) tai agns dal 1997 al 2003 al à sburtât in dutis lis direzions par dâ dignitât ae lenghe e fâ cressi la produzion par furlan, cjolint a model lis plui evoludis realtâts des minorancis in Europe par imparâ a fâ ce che nol jere mai stât fat: un seri tentatîf di promozion de lenghe furlane, che al judàs i furlans a cjapâ cussience de lôr identitât e de lôr culture. Par chest Frau al è l’om ideâl par tamesâ ce che vuê si varès di fâ par promovi la culture in Friûl.
La nestre rubriche si clame “Di bessôi”. I furlans intindino la lôr culture come alc di esclusîf e origjinâl o no?
«Mi somee che tantis voltis la culture furlane e fâs il pecjât di jessi une vore autoreferenziâl. E se la culture e rapresente un veicul di espression e di incressite di une comunitât, o pues dî che la espression “di bessôi” no centre nuie cu la culture che e nas de contaminazion, de curiositât, de viertidure viers di chei altris. Culture al è slargjâ la vision sul mont, jessi cussients des nestris tradizions e esperiencis ma ancje di chês di chei altris. Ce che nus mancje e je la volontât di fâsi cognossi al di fûr di chenti, e di lâ pal mont a cognossi chei altris. I nestris vons lu àn fat e a àn puartade la culture furlane ator pal mont in maniere cussì cunvinte e profonde che pardut ju presein e ju stimin. A àn supât doimil agns di storie, di tiere, di cusine, di paisaç e a son stâts bogns di trasferîju inaltrò in maniere di puartâ ator il non de nestre Patrie. A son lôr i ambassadôrs de nestre culture tal mont»…
Duncje il model dai emigrants al è ancje un model culturâl…
«Bisugne jessi bogns di confrontâsi cun ducj, a partî di cui che nus è plui dongje e di chei, come chês altris minorancis, che a àn i nestris stes problemis. Ma nus covente simpri cjalâ aes esperiencis dulà che la nestre specificitât e po cjatâ un rimpin par cressi. Vuelial un altri esempli? Pasolini de bande di sô mari al à supât la culture de sô int, la ereditât dai vons, e le à messedade cui plui inovatîfs butui dal pinsîr de sô epoche. Chest nus covente: vierzisi al di fûr. Restant achì e cjalantsi l’umbriçon no si va di nissune bande: bisugne capî dulà che al va il mont. I nestris vons lu àn capît parcè che a son stats “libars di scugnî lâ”, ma i nestris fîs invezit a àn ducj i imprescj prin di dut tecnologjics ma anche materiâi par cognossi dut dal mont dulà che a vivin».
Dispès però al capite che no cognossin il Friûl…
«Chest al è vêr e nol è un ben. Ma la scuele e lis fameis a àn di fâ di plui a nivel di cussientizazion dai furlans che a vignaran. Nol è un misteri che inte nestre societât ducj si ricognossin tant che furlans, ma no rivin a dâ bataie pai lôr dirits linguistics e a sburtâ cu la loro passion identitarie lis decisions dai sorestants. Cuant che lu fasin a otignin robis impuartantis come la Universitât».
Ma la Universitât ise pardabon un lûc di trasmission e cressite de identitât furlane cemût che a pensavin chei che le àn domandade cun fuarce?
«La Universitât tai ultims trentecinc agns e à puartât nivei une vore pençs di cressite de culture in Friûl. Plui dotôrs, plui culture, plui libris, plui dibatit: nissun al po fâ di mancul di considerâlu. E à vierzût i furlans al mont fasintju cressi intes lôr cognossincis e intes lôr competencis par frontâ miôr la globalizazion. Dut câs al somee strani che l’unic front ancjemò viert al è propit chel de bataie par fâ cressi intai furlans une cussience di ce che a son. Alì la Universitât, par jessi onescj, e à ancjemò cetant ce lavorâ».
Isal par chest che in Friûl a mancjin vuê grancj scritôrs o grancj artiscj?
«Muarts Sgorlon, Bartolini e Maniacco mi somee che inte culture furlane al sedi un vueit che nancje un non impuartant come chel di Pierluigi Cappello di bessôl nol è in stât di jemplâ. Intal mont de art, muart Ciussi, nus restin Celiberti e Zigaina ma ancje in chest setôr no mi somee che il Friûl al sclopi di nons che si fasin cognossi di là dal Tiliment. La nestre vuê e je une societât pôc creative: sperìn che l’aiar al cambi». ■
WALTER TOMADA

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +