Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FURLANS, DIGJITAIT FURLAN – LICÔF. 1.Web e Publiche Aministrazion

Giorgio Jannis

PRIME PONTADE
La “rivoluzion lungje” de Aministrazion Publiche taliane, in timps resints, e pues jessi fate jessî de riforme Bassanini de fin dai agns Novante. Li, insiemi cun indicazions precisis pal smagriment burocratic, il decentrament e la semplificazion dai ats aministratîfs, o cjatìn gnovis disposizions comunicativis; li si scomence a fevelâ cun serietât di “trasparence” e di acessibilitât tant che valôrs propris di une PA che e vueli riorganizâ se stesse e il propri “dî” in tiermins modernis, ven a stâi vint forsit pe prime volte a cûr il destinatari, il citadin.
Intant il Web al cres in maniere esponenziâl, al devente un fenomen popolâr, milions di talians a scomencin a jessi a stâ in Rêt e a discuvierzin che i sîts web des Aministrazions Publichis centrâls e locâls a son tant puars di contignûts, e impuestâts mâl dal pont di viste comunicatîf.
P.A. IN INTART_ E nas la espression “sîts vetrine”, par segnâ chês pagjinis che a metin in sene magari dome l’organigram e la ripartizion interne dai uficis dal Ent public, che nus fasin cognossi i oraris di riceviment e i numars telefonics pai contats direts, ma che in realtât no costruissin une vere conversazion cul Citadin. La comunicazion in maniere palese no vignive pensade in funzion des esigjencis dal destinatari (podê acedi ai ats aministratîfs, consultâ delibaris e garis di apalt, vê informazions inzornadis e puntuâls), ma dome par mostrâ la struture aministrative de stesse PA, che e finive par fevelâsi intor.
LA NORMATIVE_ La atenzion pes esigjencis dal Citadin, il cambiament di prospetive al vignarà cun altris leçs: cu la 150 dal 2000, che cun chê si definissin i criteris de comunicazion publiche e il rûl dai URP Uficis Relazions cul Public di ogni singule aministrazion, cu la leç Stanca dal 2004 par ce che al tocje la acessibilitât dai sîts web, cu lis Liniis Vuide pe cualitât de comunicazion des aministrazions publichis.
Za dal 2005 (D.L.82/2005, il prin CAD, Codiç de Aministrazion Digjitâl) a esistin, fissâts in maniere esplicite dal test di leç, i dirits dal citadin digjitâl, tant che par esempli il dirit al ûs des tecnologjiis par comunicâ cu la PA (ûs uficiâl de e-mail), il dirit al acès e ae spedizion di documents digjitâi, a fâ paiaments eletronics, che par garantî chei la PA e à par fuarce di trasformâsi e di doprâ struments tant che la pueste eletroniche certificade, promovi la firme digjitâl, curâ la cualitât dai propris sîts web istituzionâi.
P.A. CENCE PRESSE_ Fin chi al leve dut ben; po dopo però, modificazions sucessivis dal test de leç a àn zontât  diviersis precisazions pôc simpatichis, che a disevin che il dirit dal citadin a comunicâ digjitalmentri cu lis aministrazions publichis al vignive a dipendi des risorsis tecnologjichis e organizativis di chestis ultimis, che di chês e va ancje rispietade la autonomie normative. Di conseguence, lis PA se son cjapade cetant comude, cence ufrî in sostance i servizis che il Decret al segnave tant che vincolants pes Aministrazions.
O viodarìn inte prossime pontade cemût che la resinte riforme Brunetta e sedi daûr a cirî di puartâ a compiment, ancje cun sistemis di premis e di sanzions pes stessis Publichis Amnistrazions, la rivoluzion digjitâl inte PA taliane.
Giorgio Jannis

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +