Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – La tv furlane… di no lei par furlan!

............

Premetìn che in television dut al fâs brût. E che duncje la nassite di un gnûf canâl e va tal frico de za numerose possibibilitât di sielte. Cussì, cualchidun no si sarà nancje visât di vê notât une gnove rêt televisive in Friûl. Il batisim al è stât ai 21 di Setembar. Si clame “Free”, tant a dî “libar”, ma cun assonancis (?) cu la lidrîs de peraule Friûl. E sarès, in pratiche, la sede di Udin di Antenna Tre e TeleNordEst, che e à cessât lis sôs trasmissions tant che sede distacade dipendent di Trevîs, par davuelzisi in rêt autonome. La volontât e l’investiment a rivin dal so editôr: il grup “Panto”, chel dai barcons.
“Free” e à un redazion che e scree une informazion autonome ancje rispiet a Triest. La sede di cheste citât alabardade e je finide sot la ombrene di “Free” ma il baston dal comant, chest viaç, al è in mans a Udin. Di Triest a fasin il lôr tg ma lu trasmetin di Udin, cuntun condutôr/condutore di Udin e come orari al ven prime di chel di Udin, aes siet. Cussì, i triestins a fevelin dal lôr teatri e de feriere di Servola, cence infestâ il gazetin televisîf dal Friûl. Come che in maniere sistematiche – e storichementri – si è simpri fat culì dai Tgr de sede Rai pal F-VJ.
Studis gnûfs, siglis gnovis, dutis coloradis. A son in pôcs ma a lavorin cetant. E la concorince e fasarà ben ancje a Telefriuli che cussì, par no fâsi viodi di mancul, si scugnarà par fuarce adeguâ. Ce i mancjial? Se une television e vûl penetrâ un teritori di riferiment e à di pontâ su lis sôs carateristichis. E achì si inclaude il discors marilenghe che, no cate cualchi pontade dal za recensît program “Mandi”, nol à in pratiche rapresentance.
Par cuintri, la emitente e à gjavât fûr dal cjapiel un personaç che no viodevin dai timps dal ribalton di Telefriuli, cuant che si tornarin a disegnâ i ecuilibris dentri de proprietât: cui no si visial di chel personaç colorât che al è Lorenzo Petiziol, che al berghelave e si scjaldave tant des diretis dal Udin? Par lui, l’incaric al è chel di diretôr di rêt. E però al condûs ancje i programs sul balon: cemût dineâ la specializazion e la carateristiche di ponte dal sogjet?
Si che duncje, cumò il probleme al sarà la penetrazion sul teritori, la afermazion e la ricognossibilitãt de marcje, la racuelte de publicitât. Za la impronte inovative le à puartade la proprietât: investint suntune gnove rêt. Dome tra un an, o capirìn se Free al sarà pardabon Free, e no une “Free”-ade.
Jan Toti

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +