Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“Next Generation-UE”: nissune strategjie pal Friûl

Fulvio Mattioni, economist RilanciaFriuli
Fulvio Mattioni
Fulvio Mattioni

Un an indaûr o proponevi su chest periodic une “Conference pal rilanç dal Friûl” e un “Plan pal Rilanç dal Friûl” prontâts cul impegn di dutis lis fuarcis politichis regjonâls. Il motîf? I numars inte tabele lu mostrin cun fuarce, ancje se no son stâts bogns di discjadenâ chel sens di responsabilitât e di braùre che nus à permetût, câs unic in Italie, di bati il taramot dal ’76 e di rivâ al benstâ. A son numars che a contin tantis robis. Di fat, a disin che, un, intal periodi de Grande Crisi la Italie e à cognossût la infelicitât che e ven de decressite dal redit (-4,6%) . Doi, che la infelicitât e à produsût tante frustrazion parcè che e je stade decressite “in solitarie”, ven a stâi uniche tra lis 50 economiis mondiâls plui impuartantis. Trê, che nol è vêr il sproc “mâl comun mieze gjonde” stant che la Eurozone e je cressude di cuasi il 10%. Cuatri, che il Friûl – intindût tant che ex provinciis di Gurize, Pordenon e Udin – al à vivût un tas di infelicitât identic a chê dal Meridion di Italie e ecuivalent, par ducj i doi, a un “patatrac” dal redit dal 10,7%.
◆ Cuint, che la ex provincie di Udin e à fat fintremai piês: pardabon un “patasgnachete” (rindial la idee dal bot?) dal -15,3%! Sest e ultin, che la cressite dal redit e à interessât dome la ex provincie di Triest (+5,2%): brave la classe dirigjente triestine, no mo?
◆ Al mancje ancjemò il 2020, an pandemic, che in maniere malinconiche si siere cuntun bot dal redit talian dongje dal 9% e cun risultâts piês dal nestri Friûl e de ex provincie di Udin. Tirìno lis sumis? I dâts a fevelin clâr, ma al è cui che al stime che il Friûl tra il 2008 e il 2020 al vedi pierdût plui o mancul il 20% de proprie economie e la ex provincie di Udin plui di un cuart!
◆ Se si à voie di tornâ in pîts no si po no considerâ che la Union Europeane, propit intal 2020, e à metût in cjamp la strategjie “Next Generation-UE” pal trieni 2021-2023, dotantle di 750 miliarts, e la nestre Italie e je la prime beneficiarie cul 27,8% dal totâl comunitari, vâl a dî 208,6 miliarts. La mission urgjente de RA-Fvj, duncje, e je chê di promovi progjets – soredut inte aree furlane che e je l’85% di chê regjonâl – par un impuart di 4,5 miliarts di euros tal segn de “ripartence” e de “resilience”. La Comission Europeane (CE) e domande, però, un Plan Nazionâl pe Ripartence e la Resilience dentri dal Avrîl dal 2021 che al à bisugne di Plans regjonâi, ancje se no domandâts in maniere formâl.
◆ RilanciaFriuli, duncje, al à fat une videoconference su “Il Friûl e il Plan Regjonâl pe Ripartence e la Resilience” (PRRR), disponibile sul so sît. Lu à fat parcè che la nestre autonomie e à di cjapâ la ocasion iripetibile dal inseriment lavoratîf e sociâl dai nestris fîs e nevôts dentri di un disvilup sostignibil, sedi dal pont di viste ambientâl che energjetic. Oportunitât, però, che no mostre olme inte programazion strategjiche regjonâl, che si limite a un “copie e incole” des puestis finanziariis dai agns prime. Ce si aial fat fin cumò? Une Delibare di Zonte “cjarsuline” (la n. 1849 dai 11.12.2020) dal titul “Contribût de RA-FVJ al Plan Nazionâl pe Riprese e Resilience” che, intune desene di cartelutis (definidis in maniere pompose “liniis strategjichis”) e domande al Guvier nazionâl ben 10,6 miliarts di euros. Ma cence nissun progjet concret, par caritât!
◆ La Regjon Venit, invezit, intal so PRRR e propon ben 156 progjets descrits in 460 pagjinis a justificazion dai 25 miliarts domandâts. Domande: isal clâr che nol funzione che la UE (o il Stât talian) ti da i bêçs, tu tu ju spindis cemût che tu vuelis e dopo tu ju rindicontis? Isal clâr che la strategjie NG-Fvg e covente par creâ lavôr par nestris fîs e nevôts (che di 6 agns a scjampin tal forest) e pai imigrâts economics che a coventin ae economie e aes fameis nostranis? Us ziri la domande finâl de videoconference: isal chest, il Friûl che nus plâs, chel che o volìn par nô e par chei che a vignaran?

◆ De rispueste a divegnin lis politichis di meti in vore. Che o riassum cussì: miôr stâ sù a pêl cun tancj ristôrs par un trieni, o pûr cressi cun continuitât par vê un futûr dignitôs? La sielte di RilanciaFriuli e je chê di ripartî e di cressi a benefici nestri ma, soredut, di cui che di pôc nus à dât la volte – e di cui che si prepare a fâlu – intal lavôr e inte vite. La Zonte regjonâl e stime il PRRR un libri dai siums (di no scrivi, naturâl), il Consei regjonâl, invezit, al propon un “taule di lavôr che e cjali lontan” sul argoment atîf dai 9 di Març. Par ce tegnial e ce vuelial fâ l’univiers furlanist? ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +