Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cuinte pontade. Autonomie come categorie spirituâl

pre Antoni Beline

A van indenant lis pontadis di un intervent di pre Antoni dulà che al presentave un dai aspiets di fonde des bataiis di pre Checo Placerean: la autonomie.
Lui al è stât om, predi, insegnant, inteletuâl, oratôr, profete, visionari, libar e al à lassât segnâi, intuizions, iniziativis che cul timp a àn cjaminât cu lis gjambis di chei che lu àn seguît.
Cualchidun si domande: Cuant varìno un gnûf pre Checo? Magari cussì no, i profetis no si ju invente. A son dons di Diu, de storie. Un al nas e al scuvierç in se temperament, inteligjence, libertât, luciditât di vision, coraç, passion, scletece, armonie di cualitâts e les met in vore. Preìn il Diu de storie che no nus lassi a lunc cence profetis, cence lûs tun mont tant ingredeât e plen di fumate come chel di cumò.

pre Roman Michelot
Une volte, fevelant tune cunvigne de Union Valdôtaine, al à dit: “Il podê prime al cîr di copâti. Po al cîr di comprâti. Se nol rive nancje li, al cjape la tô idee e le sassine”. Mi cjatavi in Cjargne, al inizi de mê cariere sventurade e des mês bataiis. Lui mi à dit: “Se tu vuelis jessi libar, se tu vuelis dî dut ce che tu pensis, cîr di procurâti la bocjade di bessôl, di jessi paron de tô pignate”. E mi à conseât e invoiât a fâ i esams di mestri e a mantignîmi di bessôl.
◆ Cun cheste disposizion interiôr, cun cheste categorie morâl e spirituâl, pre Checo si è butât ad implen inte sô ativitât di mestri, di predi e di politic. “É sceso in campo” par doprâ une peraule deventade storiche o fatidiche. E chest al è un dai merits no secondaris; forsit il plui grant di pre Checo, sigurementri chel che lu à caraterizât di plui. I predis e i mestris, a mût lôr, a son simpri stâts oms di culture. Ma si tratave di une culture sierade, astrate, di erudizion o di evasion. Pre Bepo Marchet al è l’esempli plui splendit di inteletuâl olimpic e solitari. Pre Checo al à operât il passaç pericolôs ma fondamentâl fra la culture astrate e la azion concrete. ◆ Al è passât dal libri al popul, puartant la culture al popul e il popul ae culture. In chest al è stât judât ancje dal fat, pluitost râr, di une grande unitât interiôr, don di nature e di fature, che lu puartave a jessi simpri se stes e simpri libar, tant in glesie che in scuele che in place che framieç dai berdeis de vite di ogni dì.
◆ Par solit, il predi no si impace di politiche (in sens atîf e declarât, no di supuart), l’inteletuâl no si interesse di religjon e il politic al va pe sô strade. Lui al à rivât a cumbinâ chestis trê dimensions in maniere armoniche fra di lôr e a trasfondilis te ativitât concrete e prosaiche. Parcè che al jere un predi e un inteletuâl che al vignive dal popul e al viveve framieç dal popul e al supave ancje cence rindisi cont i umôrs dal popul, dal so popul di Montenârs e dal popul furlan. No si pues imagjinâ pre Checo fûr o cence il popul furlan.  ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +