Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

D’Aronco, mestri e spieli di un Friûl che nol vûl molâ

Sergio Cecotti


Gianfranco D’aronco
Gianfranco D’aronco

Nus à lassâts ai 3 di Dicembar dal 2019 il professôr Gianfranco D’Aronco, l’ultin dai grancj paris de Autonomie che al à dedicade une lungje vite di studi e di passion a difindi lenghe, culture e identitât dal Friûl. Cun chestis peraulis di corot Sergio Cecotti lu à saludât al so funerâl che al è stât celebrât in Domo a Udin

O pensi di podê fevelâ no dome a titul personâl ma ancje a non di ducj chei – e a son tancj – che, come me, a àn viodût, e ancjemò a viodin, in Gianfranco D’Aronco un mestri e un spieli, e si considerin, se no altri in sens ideâl, siei arlêfs.

Jo o ai vude la fortune di cognossilu e di lavorâ cun lui, in particolâr te mê prime esperience di Sindic di cheste citât, une esperience tal segn di un autonomisim concret e insiemi sumiadôr. Gianfranco al jere stât il garant culturâl e – o disarès storic – di chê fase cuant che, al dîs il Poete, “al jere zovin ancje il mont”.

La vite – lungje e produtive – di Gianfranco D’Aronco e je state dute marcade dal impegn pal Friûl, pe sô autonomie, pe sô culture, e pe sô cressite sociâl e civîl. Nol à mai molât. Cu la sô serenitât, la sô ironie sutîl e cu la inteligjence che e inclaudave i contraris ae miserie dai lôr argoments cence ofindiju. D’Aronco al è un dai precursôrs de autonomie regjonâl, fin di prime de Assemblee Costituente, tant che man drete di Tiziano Tessitori. Gianfranco al à tacât a dâsi di fâ za tal Istât dal ’45, pocjis setemanis dopo de fin de ditature fassiste.

Bisugne ricognossi a Gianfranco, e ai siei compagns di in chê volte, il merit e la luciditât storiche di vê capît par prins che, par lassâsi daûr des spalis la dramatiche esperience storiche dal fassisim, nol bastave sostituî “inte stanzie dai botons” i oms in cjamese nere cui rapresentants dai partîts democratics: al coventave ancje – e soredut – mudâ insot la struture stesse dal Stât talian, parcè che, se il fassisim al jere stât “la autobiografie de Nazion”, bisugnave superâ chê idee di “Stât-Nazion” par sostituîle cuntune Republiche federâl fondade su lis realtâts storichis e popolârs, o almancul cuntune Republiche di autonomiis fuartis e cussientis.

La idee di autonomie di chei precursôrs e jere alte e e cjalave lontan. Lôr no pensavin ae Regjon autonome tant che a une des tantis articolazions funzionâls de “Aministrazion Publiche”. Par lôr, la autonomie e veve une funzion storiche precise: il disvilup economic, sociâl e culturâl dal teritori su la fonde des sôs aspirazions plui autentichis. Lôr a volevin une Regjon che e fos il motôr di trasformazions struturâls, une Istituzion che i furlans a podessin jessi braurôs dai siei risultâts e de sô ecelence.

In chei stes agns, Pasolini, che al incuadrave dut in tiermins di poetiche, al diseve che “la autonomie e covente par creâ civiltât”. Une specifiche civiltât furlane, al zontave. E no ciert tune visuâl limitade, locâl, ma intune prospetive universâl: a volevin che i furlans a contribuissin di protagoniscj al progrès gjenerâl de umanitât, che a fossin braurôs di podê dî “o sin un popul piçul, ma o vin puartât un nestri contribût origjinâl al progredî dal mont, e la strade dal avignî e je segnade ancje de nestre olme”.

In tiermins storics, Gianfranco D’Aronco al podarès jessi definît no dome un precursôr ma ancje un vincidôr: lis dôs bataiis principâls de sô vite – meti sù la Regjon autonome e la Universitât dal Friûl – vuê a son fats realizâts.

Ma no podìn evitâ la domande: si ricognossevial Gianfranco D’Aronco tes dôs “Istituzions reâls” che lui al veve cussì tant contribuît a fâ nassi?

Al jere critic. Dal rest, podevial ricognossi tes “riformis” des autonomiis locâls di chescj ultins agns la idee dai Paris de autonomie che lis Istituzions politichis democratichis a son “fabrichis di civiltât”? “Fabrichis di civiltât” chê robe li, ma dulà?

A saressin tantis altris robis di zontâ: l’impegn pe lenghe, la ativitât di filolic, la riscuvierte dai tescj antîcs dal furlan, il studiôs di leterature popolâr. O pues dî di vê imparât il furlan su la “Nuova Antologia della Letteratura Friulana” di Gianfranco d’Aronco, la prime mitiche edizion.

O sieri cu lis peraulis di un altri autonomist furlan de gjenerazion dai precursôrs – un om e un inteletuâl che cun Gianfranco al à vût un rapuart dialetic no cence dificoltâts e incomprensions ma, dut câs, une vore fecont pal Friûl e pe sô culture – Pier Paolo Pasolini, che al dîs: “No vai su la fin des mês ideis, che al vignarà un altri e al puartarà indenant la mê bandiere. O vai su di me”. Jo mi auguri, e o auguri al Friûl, che a sedin in tancj i furlans – massime tes gnovis gjenerazions – che a cjapin sù la bandiere di Gianfranco D’Aronco par puartâle indenant, cu la sô stesse dedizion e serietât, cetant plui inlà di dulà che a àn savût fâle rivâ i siei dissepui de mê gjenerazion.

Cungjò Gianfranco. ❚

 

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +