Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

INTERVISTE. «Redit di citadinance? Dinlu a chei che in mont a curin il bosc»

............

Arbui butâts jù dal brut timp
Arbui butâts jù dal brut timp

La Giant Trees Foundation, cun sede a Tarcint,
e vise: «La bugade di brut timp no je stade
une fatalitât. E si ripetarà ancjemò»

«Invezit che dâ bêçs a cui che nol fâs nuie, il redit di citadinance che al coventi a sostignî cui che si da di fâ e che al oriente lis propriis sieltis di vite par che la mont no mueri»: Andrea Maroè, president de Giant Trees Foundation, nassude a Tarcint, ma cuntune cjalade che si slargje a dut il globi par cambiâ il mont tacant dai arbui, al jentre a pîts unîts intal dibatiment politic su la prossime leç di belanç.
__
La vuestre analisi e je clare: no sin devant di une fatalitât, ma dal risultât di diviers erôrs fats intal passât su la gjestion dal teritori. Di cui sono lis responsabilitâts?
«Cu la dibisugne di vê di plantâ arbui par produsi legnam, tantis cuestis des monts dal Friûl de Alte a son stadis popoladis cu lis stessis speciis, cun plantis coetaniis e cuntune disposizion une vore fisse, cence valutâ la specificitât dai terens e dai lûcs. Dopo, chest bosc costruît dal om al è stât bandonât a se, in tancj câs par vie dal dispopolament. Dut chest al à influît in mût determinant inte calamitât des setemanis passadis, che purpûr e je stade ecezionâl, ma che intal prossim futûr e je destinade a deventâ la norme».
__
Trop ise difondude cheste situazion di pericul inte mont furlane?
«Vuê la situazion di emergjence e somee passade, ma in realtât e je dome scomençade. O vin pierdût il patrimoni boschîf che o varessin vût di doprâ intai prossims 4 agns, plui o mancul il 20% dai nestris boscs. Ma il dam plui grant al sarà chel sucessîf ae catastrofe, intal sens che i boscs ferîts dal brut timp a deventin tant plui delicâts e sometûts ancje aes intemperiis di intensitât minôr. A laran indenant a colâ i arbui e, une volte gjavâts vie i troncs che a son colâts, il teren al sbrissarà a val cu la prime ploie e lu cjatarìn dut a Lignan e a Tisane. Duncje, si varà di pensâ no dome a rimplaçâ i boscs, ma ancje a dâ un regjim aes aghis e a creâ barieris par frenâ il slavâ dal teren, se di no no savarìn nancje dulà plantâ arbui gnûfs. Si varà di tornâ a pensâ a ce plantâ, cemût e dulà».
__
Il probleme al è tant complès: di mieç al è il dispopolament de mont, i terens a son di proprietât privade e il sfrutament dal len al domandarès une filiere moderne che e pues jessi promovude dome des aziendis privadis dal setôr. Di dulà scomençâ?
«La nestre propueste e je chê di preparâsi a frontâ altris avigniments estrems gjenerâts dal cambiament climatic, ricostruint un tiessût economic e di lavôr in mont. Al moment, no vin implants di seis in stât di lavorâ volums alts di legnam, ni di stocâlu par doprâlu intai moments che il presit al è favorevul, robe che cumò e sarès tant utile dopo de ondade di brut timp che e à provocât la colade des cuotazions. Chest però al vûl dî ripuartâ la int a stâ e a lavorâ intal teritori di mont. A van dâts incentîfs fuarts ai zovins par tornâ o par insediâsi. Il redit di citadinance dinlu a cui che al torne a vivi e a lavorâ in mont!».
__
Al è un lavôr enormi, che al durarà decenis, par introdusi une rotazion culturâl dal bosc… Di dulà si aial di partî?
«Il progjet de nestre fondazion al è chel di racuei fonts, inte iminence dal Nadâl, vendint i ramaçs e lis pontis crevadis dai arbui butâts jù dal aiar. Cun chescj bêçs, o volaressin creâ boscs sperimentâi su variis cuestis de Cjargne, caraterizâts di diviersis tipologjiis di terens, cun plantis diviersis di etâts diferentis. I risultâts no saran ciert imediâts, ma a tocjaran diviers decenis, ancje se cualchi buine idee e podarà vignî sù za tant prime. Il bosc al à di jessi plantât dome intes zonis adatis, e ognidune cu lis speciis adeguadis. Inaltrò, lis cuestis a àn di tornâ a prât o al massim a varan di jessi popoladis di cualchi baraç, alaçs e piçul arbossits a cressite lente».
__
Une variabile fondamentâl e je dade però dal redit dal bosc: se in passât si son plantâts pôi o peçs al è par une ricercje disperade di dâ un rindiment aes tieris altis…
«A van plantadis essencis preseadis buinis di dâ une rispueste economiche par cui che al lavore il bosc, ma al è un invistiment plurienâl che al à ciclis di 40 agns o plui luncs. O vin di cjalâ il rindiment dal bosc no dome pal legnam, ma ancje sot forme di difese de diversitât biologjiche, dal aspiet paisagjistic e turistic, de difese idrogjeologjiche. Par chest, cui che al lavore il bosc al merete une poie tant che il redit di citadinance, parcè che al prodûs resis, esternalitâts positivis che dopo a colin su dute la coletivitât e no dome su chê de mont. Si trate di rindi sostignibile une ativitât che pai prins 10-15 agns no sarà profitevule dal sigûr. Infin, e va ricostruide une filiere industriâl dal len che intal timp o vin pierdût». ❚
Roberto Pensa

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +