Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cuant che il gnûf al cjale ancje indaûr ae tradizion

............

Aromai lu savìn ducj: no esistin plui i agricultôrs di une volte, chei che a cjapavin sù lis culturis a man, che a dopravin dome ledan e che a lavin daûr dai ritmis de nature. Vuê, dut al è gjestît de tecnologjie, il timp al cor e bisugne spesseâ e lis plantis a van tratadis cuintri di malatiis e besteatis simpri plui resistentis. Fintremai il tiermin “contadin” al nase di vieri e mufulît: cumò a van di mode i imprenditôrs agricui, chei che a passin plui timp sentâts sul tratôr che in pîts. Purpûr, tal mieç di cheste tindince, al è ancjemò cui che al cîr di cjatâ un troi alternatîf che al meti adun inovazion e tradizion.

Jenfri di chestis aziendis, par solit piçulis realtâts di paîs a conduzion familiâr, tantis a son puartadis indevant di int zovine, dispès studiade e cun altris esperiencis di lavôr, che però e decît di tornâ ae tiere e di seguî lis olmis dai vons.

Un di chescj esemplis nus ven de Friûl Bios dai fradis Gabriele e Fulvio Tavano (classe ’79 e ’86) di Gjalarian di Listize, che a àn decidût di cjapâ in man la aziende di famee, cun obietîfs specifics: coltivâ daûr des regulis de agriculture omeodinamiche, cuntune atenzion particolâr ae tradizion contadine, aes dibisugnis des plantis e al rapuart energjetic jenfri om e nature.

«La nestre sfide e je stade chê di tornâ indaûr a ce che si faseve une volte, ma cu la inovazion e cu la culture», nus conte Gabriele Tavano. «O produsìn un prodot di cualitât, cuntun valôr une vore bas di glutin, une vore digjeribil e che si pues doprâ par ducj i tips di panificazion». La aziende e prodûs farine blancje e rosse (une misture di cuatri tips diferents di blave) par polente, di spelte, di forment, di siale, di sarasin e di vuardi. Chest Istât e à metût in cumierç ancje la paste fate cu la sô spelte e produsude di un pastifici artesanâl. «Un dai nestris obietîfs al è chel di vierzi un pastifici par paste secje trafilade al bronç, di mût di ampliâ la nestre ufierte».

Doi zovins ambiziôs, duncje, ma ancje umii e rispietôs de tiere, che ai 20 di Otubar a àn screât un altri dai lôr tancj progjets, fat sù dut cui lôr invistiments e cun fadie e sacrifici: il mulin a piere naturâl pal Friûl di Mieç. «O vin simpri vût chest balin, viodût che la plui part dal procès produtîf lu fasevin in propri e nus mancjave dome la lavorazion finâl. In cheste maniere, o rivìn a vê un margjin ancje sul presit de trasformazion. Cun di plui, o ufrìn un implant inovatîf che nol esisteve ancjemò tal Friûl di Mieç. Cumò, il nestri imprest al è a disposizion ancje di chês altris aziendis de zone, e o sin sigûrs che la colaborazion cul DES e puartarà a tancj zovaments par ducj».

Tant che dute la filosofie ae fonde de Friûl Bios, ancje il mulin al unìs tradizion e inovazion, di mût di masanâ la farine a temperaduris che no ledin parsore dai 37°/38° C, cuntun numar ben precîs di zîrs al minût. «O sin lâts fintremai in Austrie par cirî ce che di miôr al jere sul marcjât, po dopo o vin capît che in Italie o vin za dut ce che nus covente, cence lâ tant ator pal forest. Il mulin, di fat, al ven di Trevîs e lu vin progjetât adun cui costrutôrs». La atenzion e la sensibilitât di cheste aziende, dut câs, no si fermin dome al prodot naturâl, ma si mostrin ancje tai confronts dai clients. «A mi no mi interesse tant di rivâ a vendi, par me al è impuartant che il consumadôr al sepi ce che al compre. O cîr simpri di spiegâ la nestre filosofie, di mût che la int e sedi cussiente di ce che al finìs tal so plat. Cuant che o vent un prodot, o domandi simpri di tornâ a clamâmi par inzornâmi su cemût che e je lade. Il confront al è fondamentâl, parcè che dome de condivision si pues costruî alc che al sedi stabil, cun rapuarts umans che nus judin a cressi ducj i dîs e a puartâ indenant pardabon la nestre mission». ❚

Serena Fogolini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +