Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Serena Pellegrino

............

Leu

Mancul manifature, plui “Friuli Doc” par rilançâ la economie

A son lavôr e tutele dal ambient lis prioritâts par Serena Pellegrino, 51 agns, architete, che dopo la legjislature passade a Montecitorio cumò e cîr la elezion al Senât intes filis di “Liberi e Uguali”.

1. O vin pierdût 1,2 miliarts di euros, cedûts cence cuintripartide. L’ultin “pat”, che al à modificât il Statût regjonâl, al è stât metût dentri di gnot di un emendament, cence nissun acuardi in Zonte o Consei regjonâl: pardabon un colp bas che al gjave un altri toc de nestre autonomie. Chescj pats a van abolîts in assolût.

2. Mi soi batude par otignî un seç garantît in Parlament pes minorancis linguistichis dal Friûl-Vignesie Julie. O ai vût une oposizion feroce e no soi rivade adore. Par me e je fondamentâl sedi la biodiversitât ambientâl che chê culturâl.

3. O vin di invistî su la diversificazion dal lavôr e su la distribuzion teritoriâl dai invistiments statâi. Concentrâju dome su lis infrastruturis e sui traspuarts al gjenere un indot che si fonde sul ûs di fonts energjetichis fossilis (petroli, cjarbon e gas). Par disvilupâ dute cheste logjistiche o sin daûr a butâ jù la vere ricjece dal nestri teritori. Par esempli, lis nestris aziendis vitiviniculis a scomencin a sintî des dificoltâts parcè che no sin daûr a invistî avonde in chê ricjece incredibile che e je il nestri agroalimentâr. Al è un setôr che tra l’altri nol è delocalizabil. O metìn invezit tancj bêçs su la variante di Dignan (40 milions), su la Puçui-Terençan (142 milions), su la Palme-Manzan (90 milions), e o podarès lâ indenant…

4. I numars de imigrazion de Afriche, ca di nô, a son ridicui. Invezit, o varessin di resonâ sul fat che intai ultins mês 15 mil puliês a son emigrâts in Friûl-Vignesie Julie. Tant plui preocupants i dâts de emigrazion dai nestris zovins. A son un potenziâl enormi che al moment de lauree o regalìn a altris Paîs.

5. Il sisteme industriâl, cemût che lu vin cognossût fin cumò, al à di jessi riviodût insot, parcè che nol prodûs plui ni lavôr, e nancje ricjece.  La vision di une economie circolâr e je la fonde dal nestri program. Al bisugne gjenerâ lavôr midiant dal ambient e de ricjece dal nestri patrimoni agroalimentâr e paisagjistic. E je cheste la vie par risolvi ancje lis emergjencis ambientâls dal Friûl-Vignesie Julie, de Caffaro ae lagune di Maran fin ae feriere di Servola e ae invadence des infrastruturis.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +