Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Tecnologjie par vinci

BETE DI SPERE

L’argoment plui cjacarât ta la campagne eletorâl a pene passade nol è stât il lavôr, o lis infrastruturis. No je stade la imigrazion e nancje la economie de nestre la regjon. No: ce che al à plui di dut tirât sù un davoi in Friûl al è stât il gnûf stadi Friuli.
E ancje se no crôt che e sedi la robe plui impuartante par la nestre tiere, ancje a mi, o ai di ametilu, mi plasarès viodilu fat, chel stadi futuristic che a àn progjetât. Tant par scomençâ, finalmentri al sarà dut cuviert, e cun dute che ploie che o ai cjapât cuant che o jeri abonade, chel li a sarès propit un biel gambiament. Vêso mai fat câs che a Udin al plûf une domenie sì e une no, e che la domenie no al è simpri cuant che o zuìn fûr di cjase?
Cun di plui, no si fevele nome di fâ sù une cuviertidure, ma a saressin ancje un grum di soluzions par fâ deventâ la struture autonome cu la energjie in ducj i mûts pussibii: no nome panei solârs e fotovoltaics, ma ancje un sisteme par cjapâ sù e doprâ di gnûf la aghe da la ploie (par dî la veretât par chê robe li no coventave cuissà ce tecnologjie: al sarès bastât striçâ chei che no viodevin la partide in tribune: jo, ancje se o vevi simpri cun me un impermeabil, o puartavi a cjase almancul doi o trê litris par volte.
Fintremai, cui che al à progjetât il gnûf stadi al à pensât ancje a un sisteme che al tegni il public cjalt di Unviêr e fresc di Istât, e se par il prin probleme i cumbinavi ben ancje prime, parcè che il gno vicin di puest mi ufrive simpri une tace di vin brulè, pal secont e sarà di sigûr une robe buine.
Dut ator dal stadi, a disin che a vignaran sù negoziis e palestris, par podê doprâlu ancje vie par la setemane. Cumò: a part che a sintî cheste spiegazion mi ven di tocjâ fier, parcè che o speri ben che il stadi lu doprarà il plui pussibil ancje di martars e miercus, l’Udin, ma chê robe da la palestre no rive a convincimi masse. Sarà parcè che cuant che o voi al Friuli, il massim sport che o ai voie di fâ al è bati lis mans, e cuant che e je di fâ la ola, o aceti nome parcè che al vûl dî che o stin vincint alc di grues.
Dut câs, il stadi al sarà pardabon une biele novitât pai tifôs e par dute la regjon. Nome une robe mi domandi, dopo che o ai viodût trop che a falin i nestris dongje da la puarte: ma cun dutis chês invenzions, pussibil che no si rivi a cjatâ il mût di fâ lâ il cjamp di rive in jù de bande che al à di segnâ l’Udin?

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +